Saga SYV

    Hej Sabrina,

    i princip - ja. Man behöver Examensbevis (som kan vara från Naturvetenskapsprogrammet eller Naturburksprogrammet - vet inte vilket av dem du menar med "natur") - och man behöver också ett godkänt betyg i Matematik 3 och i Samhällskunskap 1b (eller 1a1 och 1a2).
    Har man examensbevis från Naturbruksprogrammet, behöver man även ha godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6 (detta för att de kurserna ingår inte per automatik i alla yrkesprogram, men eleverna har rätt att läsa dem, om de på skolan säger till om att de vill läsa dem).

    mvh

    Saga S.

    • : Jag går i naturvetenskapsprogrammet, kommer jag kunna läsa ekonomi efter gymnasier i högskolan?
    • Milla : Om du får examensbevis med godkända betyg i samhällskunskap 1b och matematik 3, blir du behörig att konkurrera om studieplats på ekonomiutbildningar på högskolenivå.
    • : Men på kandidat stod det att kursen företagsekonomi krävs
    • Anna : "Kandidat" är ett samlingsnamn för jättemånga olika högskoleprogram, som är 3-åriga på heltid. Behörighet kan skilja sig åt. det är bra att noga titta på vad just det programmet kräver om du vill söka till. du kan skicka direktlänk till den utbildningen som du undrar över (där det står att företagsekonomi krävs) - så kikar vi på den och kan förhoppningsvis ge ett bättre svar.
    • Anna :

      Utbildningsutbud förändras, det är inte konstant. Dagens ekonomiprogram som leder till kandidatexamen kan du se på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=ekonomiprogram och till de flesta av dem är Särskild behörighet: godkända betyg i samhällskunskap 1b och matematik 3b eller 3c.

    Läs alla kommentarer