Linnea
    Hej. Jag kom på nu att jag skulle gärna vilja plugga i en annan stad. Jag undrar om det finns möjlighet att ändra sitt val nu eller under de första veckorna i höst? Eller är det omöjligt för mig nu att ändra mitt val till en annan skola i en annan stad? Jag har sökt till vård- och omsorgsprogrammet på Birgittaskolan i Linköping, och jag vill inte gå där. Tyvärr är det den enda skolan som har det programmet i min stad. Så min fråga är, kan man nu ändra sig och söka till en skola i en annan stad? Skulle ju behöva bo på studentboende eller internat då. Får man bidrag för det?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, om du gör en sen ändringsanmälan och tar bort dina val och ändrar till nya så kan risken vara att du hamnar utan program i höst eftersom du tas in i mån av plats på dina nya val. Det kanske är bättre att du kommer in på Birgittaskolan och sedan kollar i skolstarten om den andra skolan har plats.

    Däremot får du inga bidrag eftersom utbildningen redan finns i din hemkommun/ samverkansområde - då måste du alltså finansiera allt själv. Kanske är det bäst att du rådgör med din Syv på skolan för att höra om just dina alternativ i detta sena läge. /Lena, Syv