Matilda
    Jag har börjat gymnasiet i år och trivs verkligen inte. Har redan bytt två gånger och kan inte byta igen. Kan jag läsa de kurser man läser i tvåan och ta studenten ett år tidigare? Eller kan jag byta och plugga på Folkhögskola?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Matilda,
    Folkhögskolor tar in studerande som är 18 år eller äldre. Du är 16 år och är för ung för en folkhögskola.
    Du vill studera, men trivs inte på skolan, då är kanske Distansstudier en passande variant, se här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium
    Korr-online gymnasium erbjuder fyra högskoleförberedande program /se skolans presentation på länken ovan/.

    Ett annat alternativ skulle kunna vara att byta till Introduktionsprogrammen, Individuellt alternativ - där du kan kombinera studier med praktik eller t o m gå på Helpraktik under en period. I första hand är detta alternativet för elever som inte är behöriga till gymnasiet nationella program men i vissa fall kan även behöriga elever läsa där.
    Du kan prata med kurator, din klasslärare/mentor och även boka tid hos rektor på IM /introduktionsprogrammen/ - jag vet inte om IM finns på den skolan då går nu. Om inte, ta reda på var IM finns på en skola nära dig och du kan boka tid med kurator där och/eller med rektor.
    Du skriver att du har bytt två gånger och inte kan byta igen. Jag undrar: varför kan du inte byta igen? Det finns ingen formell begränsning i antal gånger man kan byta gymnasieutbildning. Det är andra begränsningar: t.ex. att det inte finns plats, att eleven inte är behörig eller om klassen har lärt sig så mycket att eleven kommer att vara för mycket "efter". Det är hinder som kan vara i vägen, ja.
    Får jag fråga en sak: är det programmet/kurserna du inte trivs med eller ngt. annat? Vet du vad du vill jobba med "när du blir stor"? Har du någon dröm?
    Vad säger dina vårdnadshavare om situationen? Du är ännu inte myndig och dina föräldrars samtycke krävs.

    Jag hoppas du återkommer /& berättar lite mer om din situation - då blir det lättare för oss på Fragasyv.se ge dig ett bra råd.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Anna SYV
    Hej igen, ser nu att jag missade att svara på din fråga om att läsa gymnasiet på två år i stället för tre.
    Det blir väldigt svårt. Under tre år läser man på HELTID.
    Om du skulle läsa en treårig utbildning på två år, läser du 150 % och bör lägga ner 60 timmar varje vecka på dina studier. Det är väldigt tufft för dig.
    Ett annat hinder är att din gymnasieskola kanske inte har möjlighet att erbjuda dig handledarhjälp, anpassad studiegång, möjlighet att tenta av kurserna mm. Att låta en elev läsa mycket snabbare innebär väldigt mycket merarbete för personal: för lärare, administratör, rektor. Eftersom skolan inte är skyldig att erbjuda dig möjlighet att läsa snabbare, tror inte jag det finns många skolor som skulle "gå med" på det - just för att det innebär VÄLDIGT mycket mer arbete. Det krävs en del individuell undervisning - då du inte alltid kan gå på lektionerna i just den delen av kursen som DU LÄSER för att klassen läser EN ANNAN DEL just nu - du ligger i så fall "framför" å k 1 men "bakom" å k 2... det är ingen klass som läser just det, som du läser - samtidigt med dig. Lärare måste ge dig separata prov. Nationella prov genomförs vissa datum och du kan inte påbörja nästa kurs om inte du fick godkänt betyg i underliggande kurs men för att få betyg i den, måste du genomföra Nationella provet som inte kan erbjudas när som.. du måste därför vänta tills det kan erbjudas, men hur skall du vänta om du läser på 150 % av heltid?
    Jag låter kanske väldigt pessimistisk när jag skriver så - men jag har, som sagt, väldigt svårt att tro att din skola kommer att ställa upp. Du får givetvis fråga. Jag blir mycket glad om jag har fel!
    Om du vill läsa på egen hand och i egen takt - rekommenderar jag korr online gymnasiet, distans.

    Bästa hälsningar, lycka till, jag håller tummarna för dig!
    Anna SYV