Student

    Hej. jag har tagit studenten för nåt år sen (gick teknik) men på grund av sjukdom så missade jag en del av sista terminen och därav har jag inte behörighet i matte 4. Då är min plan att söka in till ett universitet nu till vår terminen och gå en kurs samt att plugga upp matte 4 samtidigt på Komvux så att jag sedan nästa termin kan söka in till civilingenjörs programmet på höst terminen. Då har jag hört att man kan gå kurser som man behöver till civilingenjörs programmet så att man slipper göra dem senare. Är inte helt hundra på exakt vilken inriktning jag vill ha men finns det någon kurs som in princip alla civilingenjörs program använder sig av så?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    HEJ MALTE!

    Det finns inga förbud mot att läsa på universitetet och samtidigt läsa på komvux. Sök läsa matematik 4 på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Vad gäller civilingenjörsprogrammet och en fristående kurs ... som du skriver om i din fråga... så är jag inte "hundra" på att jag förstår hur du menar. Tänker du försöka hitta en fristående kurs som läsas under civilingenjörsprogrammets första termin och läsa den terminen innan du hoppas komma in på civilingenjörsprogrammet? Eller menar du någonting annat i din fråga? Säg att du läser som fristående kurs den kursen som ligger under första terminen på civilingenjörsprogrammet och du gör det under vårterminen 2023 och får godkänt betyg i den kursen eller de kurserna, och samtidigt kommer in på ett program från hösten 2023. Du har då redan fått betygen i kurser som läses på programmet första terminen och bör flyttas upp till termin 2, men då kan du behöva vänta i en hel termin för att börja läsa programmets termin2 under nästkommande vår, vad vinner du på det? Men du kan vinna på "det" om du ej lyckas konkurrera dig på en studieplats på programmet, och det visar sig att det blev en ledig plats inför termin 2, då skulle du vara aktuell för antagning till termin2 (men här är det flera osäkra faktorer: för det första, så är det inte säkert att ngn ledig plats kommer att finnas inför termin2; för det andra så kan konkurrens om platsen uppstå om flera vill bli antagna till termin2 och har med sig godkända betyg i de kurser som läses under termin1 på det programmet).
    Om jag missuppfattade din fråga, ber jag om ursäkt för det. Du för i så fall göra ett nytt försök att förklara mer kring din fråga.

    Studie- och yrkesvägledare