Linda
    Hej! Ska försöka fatta det här kort men även försöka få med allt. Jag gick förut på realgymnasiet och läste djurvård, men märkte att djur inte intresserade mig lika mycket längre. Och eftersom vi hadepraktik på måndagar & djurdag på tisdagar så blev det inte mycket vanliga lektioner. De vanliga lektionerna var: svenska, matte, fysik, engelska, idrott.
    Jag beslutade därför att byta till ekonomi på en annan skola, men trivs nu varken på skolan eller i klassen. Och jag känner att jag borde försöka stå ut även fast jag inte passar in, för att det är jobbigt att fortsätta byta.
    Frågan är, kan jag byta tillbaka till realgymnasiet och bara gå på de "vanliga" lektionerna, och plugga distans de andra kurserna som behövs till t.ex. Ekonomiprogrammet eller samhällsvetenskapliga programmet på de dagarna som de andra har praktik & djurdagar?
    För jag vill helst inte försöka stå ut till sommaren & byta nästa år, då jag inte mår bra av det här. Och jag vill verkligen inte gå om ett år.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Linda,
    jättetråkigt att du inte trivs i skolan. Mår man inte bra, skall man försöka göra ngt. åt saken, tycker vi på Fragasyv.se.
    Vi vill därför tipsa dig om en distansutbildning på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium. De erbjuder fyra högskoleförberedande program på distans. Titta på skolans presentation och maila till dem. Du kan ringa också - så klart.
    I fall de har plats för dig, kan du byta och gå hela din utbildning på distans.

    En annan möjlighet för dig är att byta till Individuellt alternativ inom IM. Där tar man fram individuellt anpassade lösningar utifrån elevens situation. Man kan kombinera studier med praktik eller läsa på deltid.
    Du skriver inte i din fråga var i landet du bor, kan därför inte skicka dig förslag på skolor som erbjuder Individuellt alternativ på IM. Här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=21&orientation=64&variant=&county=&order=school kan du begränsa din sökning på län/kommun och få fram de skolorna som erbjuder IM, individ.alternativ nära dig.

    Du efterfrågar annars en "halvdistans" - en utbildning som inte finns, så vitt vi vet i alla fall, i Sverige på gymnasiet idag. Det är synd att det inte finns. Det kanske behövs men vi känner inte till den utbildningen. Individuellt lösningar förekommer, dock, "de facto" på många olika skolor. Oftast går det via kurator på skolan.
    Du är inte myndig och dina föräldrars samtycke krävs om du skall byta utbildning, det vet du säkert om själv redan.
    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig! Hör av dig och berätta hur det går.
    mvh
    Anna SYV
    Hej Linda,
    på Korr online gymnasiet har de obligatoriska träffar också, det är inte 100 % distans.
    IM = Introduktionsprogrammen, som i första hand är tänkta för obehöriga till gymnasiet, men även en del behöriga elever läser på det sättet då det saknas så många andra alternativ.
    På Individuella alternativet göra en Studieplan som är anpassad utifrån dina egna behov och förutsättningar. Man kan kombinera studier och praktik eller läsa på deltid. Vissa elever har läkarintyg och inte får läsa på heltid, andra kan och vill läsa på heltid och gör det. Det är bra att gå via kurator. Du är egentligen inte behörig att gå på IM, eftersom du inte är obehörig till gymnasiet, men bedömning av rektor på IM kan göras att hen kan göra undantag och ta in dig.
    Det är ju ett bättre alternativ än att vantrivas i skolan.
    Har du varit och pratat med kurator på din skola? jag råder dig att göra det. Kurator har sekretess och kommer inte att föra vidare - det som du berättar.
    Jag skall fundera lite till och samråda med kollegorna och vi återkommer i fall vi hittar något bra förslag på hur din situation kan lösas.
    Önskar dig det bästa och håller tummarna!
    Anna SYV
    • : Hej! Tack för snabbt svar, uppskattar det verkligen!! Jag bor i Linköping. Har kollat lite på distansutbildning, men är rädd att jag inte trivs att plugga hela tiden på det sättet, eftersom jag inte kommer träffa vänner under dagarna. Vad är det för skillnad på IM och distans?
    • Anna : Jag kommer nu att svara på din kommentar, läs mitt utökade svart inom kort! :-)
    • : Tack så mycket! Ska kolla runt lite.
    • Anna : Du kan kontakta olika skolor och "skugga en elev" på ett par olika program och se om du trivs där - för att testa och ev. byta dit sen.
    • : Hej igen!
    • : Är korr online gymnasiet det enda med distans eller finns det flera? Verkade som det var fullt där.
    • Milla : Jag har nu skrivit ett svar till dig! :-)
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Linda,
    förutom Korr online, hittade jag distans på Hermods, se här http://www.hermods.se/utbildningar-och-tjanster/distans/ men de skriver att det är i första hand för elever som vistas utomlands pga deras föräldrar arbetar där.
    Jag skall fortsätta leta och i fall jag hittar någon gymnasieutbildning på distans, hör jag av mig igen.
    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare