Amal

    Jag ska börja plugga i andra året i gymnasiet (Natursamhäll), men jag blev jätte intresserad med att plugga International law and politcs i middlesex universitet London. Kommer jag kunna plugga den?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amal,
    i Sverige är advokat i grunden Jurist och man måste få ut examen från juristprogrammet; särskild behörighet till juristprogrammet i Sverige är att man har godkända betyg i Samhällskunskap 1b och i Historia 1b.
    Vad den utbildning i London kommer att kräva att du har för betyg, kan inte vi här på fråga SYV svara.
    Med tanke på "brexit" - kan stora förändringar ske (när England inte längre ingår i EU); du bör kolla upp även andra villkor, än betyg - ex. kostnader för utbildningen (terminsavgifter).
    I vilket fall behöver du kunna rätt mycket engelska. Det kan krävas att du gör tester i engelska - för att i London läsa med undervisningsspråk engelska - därför råder jag dig läsa så mycket engelska du kan: i Sverige på gymnasial nivå är den högsta kursen Engelska 7; läs den om du kan.
    vänligen
    ANNA