Suzan
    Hej, jag ska till första året på Gymnasiet strax efter sommarlovet och ska läsa IB.
    Efter gymnasiet vill jag studera till kemi ingenjör på universitet. Min fråga är kan man få behörighet till universitet i Sverige (kemi ingenjör programmet) efter IB programmet på gymnasiet.

    Hälsningar,
    Suzan Hamadeh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Suzan!
    Du bör välja till "de rätta kurserna" inom IB - under andra och/eller tredje året på gymnasiet.
    Allmänt så får man grundläggande behörighet till högskolestudier i Sverige efter IB-programmet och vad det gäller särskild behörighet (i ditt fall just kemi ingenjör) så bör du prata med Studie- & yrkesvägledare på just din skola för att lägga de rätta kurserna i din individuella studieplan.

    Första året är pre-IB. Detta eftersom IB är ett tvåårigt program egentligen. Mitt råd till dig är att under åk1 få svar på din skola om det blir möjligt för dig att lägga till alla de kurser som du behöver till just den högskoleutbildningen som du vill söka. I fall det inte blir möjligt, råder jag dig byta till en annan IB skola där det blir möjligt att ta alla de rätt tillvalskurserna.

    Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare