zubeida
    Hej kan man plugga vidare till optiker om man går på samhällsprogram-beteende och väljer naturkunskap 2 istället för psykologi och religion??
    • Julia : Det kan du göra om du vill söka till Karolinska Institutet men ej till Linnéuniversitetet i Kalmar. Jag ska nu också ge dig ett nytt svar.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Zubeida, här finner du utbildningens egen hemsida http://lnu.se/utbildning/program/NGOPT#semester_20152
    och behörighet är Grundläggande /som för alla högskoleutbildningar/ + Biologi 2, Fysik 1a(eller 1b1 + 1b2), Kemi 2, Matematik 3c.

    Eftersom det krävs specifikt just Matematik 3c och c-spår läses enbart på Teknik och Naturvetenskapsprogrammet - så är det nog fördelaktigt att just välja TE eller NA i fall man vill direkt efter gymnasiet kunna söka till Optiker.
    Naturkunskap 2 krävs inte för att kunna söka till Optiker, däremot krävs det Biologi 2, Fysik 1a och Kemi 2 - och de kurserna läses inte på samhällsprogrammet.
    Jag tror inte det är möjligt att bli behörig på SA. Du kan gå SA och komplettera behörighet i Fysik, Kemi, Biologi och Matte på komvux efter gymnasiet.
    Tips på skolor som har NA eller TE i sitt utbud, se bland annat följande presentationer - http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/kunskapsgymnasiet-norrkoping
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/fria-laroverken-i-norrkoping
    På den här skolan finns det SA, http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/fria-laroverken-i-norrkoping men du blir, som sagt - inte behörig att söka till Optiker direkt efter SA. Du kan fråga på skolan om du får lägga till 350 poäng utökade kurser (det är nästan en hel termin på heltid utöver heltidsstudier som redan är inlagda på varje gymnasieprogram - det är inte något rimligt upplägg och det kan vi inte rekommendera).

    Hoppas mitt svar hjälper dig i ditt gymnasieval.
    Mvh
    ANNA SYV
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan! Nu har vi varit i kontakt med Universitet- och högskolerådet och med programdirektör på Karolinska Institutet i Stockholm och fick följande svar: egentligen så borde behörighetskraven till Optikerutbildningen vara desamma som till Läkare, dvs Fysik, kemi och biologi 2 samt Matermatik 4, men att både Karolinska Institutet och Linnéuniversitetet har sänkt behörighetskraven men att KI sänkte dem mer än LU.

    Programdirektören på KI påstår att det inte finns några planer på att höja behörighetskraven på KI och att det även på lång sikt (4-5 år) kommer att ställas samma krav som nu, dvs att det räcker med Naturkunskap 2 och Matematik 2.

    Det är, alltså, olika behörighetskrav till de två olika utbildningar till Optiker som finns i Sverige idag. Om du ej har godkända betyg i Fysik 1a, Kemi 2, Biologi 2 och Matte 3c - är du inte behörig att söka till Kalmar men du är behörig att söka till Stockholm.

    På Samhällsvetenskapsprogrammet (om du lägger till Naturkunskap 2) kommer du, alltså, att bli behörig till Optiker men bara i Stockholm (och ej i Kalmar).

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv