Rickard

    Hej jag vill studera till att bli Psykolog, jag är behörig men problemet är att mina betyg är alldeles för låga. Jag har 16.55 efter gymnasiet. Jag har fått höra att mina alternativ är: Studera utomlands, Högskoleprovet eller att läsa upp kurser via prövning. Jag har godkänt i alla ämnen. Jag tänkte fråga lite hur det funkar att läsa upp (göra prövning). Matte och Historia förstår jag hur det fungerar att läsa på distans. Men hur fungerar det om man behöver höja sig i ämnen som t.ex. Idrott och Hälsa? Jag har fått höra att jag inte får studera på Komvux då jag har godkänt i alla ämnen. Och även att kommunen kan "köpa" in olika kurser som inte finns här men de kommer inte göra det för mig då jag inte prioriteras (pga att jag redan har godkänt i kursen) Jag hade spanska i 7.an till 9.an och fick godkänt. Jag hade dock inte Spanska i gymnasiet hur fungerar det att läsa det? Kan man också få meritpoäng av att läsa det på distans? Och hur ska man klara av att lära "sig själv" spanska?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Rickard!

    Om man läser på distans, får man undervisning (distansundervisning). Meritpoängen får man för godkända betyg i moderna språk 3&4. Det spelar ingen roll om man läste i klassrummet, på distans eller gjort prövningar. Betygen är likställda.

    Eftersom du ej läste spanska på gymnasiet - borde du kunna få plats på spanskakurser på komvux.

    Max antal Meritpoäng är 2,5. Hur många meritpoäng har du redan nu?
    Engelska 7 ger 1.0 i merit.
    Högre kurser i matematik kan också ge meritpoäng.
    ****
    Bra att göra genomgång av dina betyg med sYV på komvux. då kan ni tillsammans få fram hur många meritpoäng du redan nu har och på vilka sätt du kan höja ditt meritvärde.

    ****
    Mitt råd blir också att du gör högskoleprovet så många ggr du kan.

    Lycka till!
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så mycket för det snabba svaret Milla!
    • :

      Jag har en fråga till dock. Om jag läser spanska 3&4, kommer det påverka snittbetyget? Alltså spelar det någon roll om man får E eller A? Sen minns jag något om att man kunde "byta ut" ett E mot något annat ämne man har högre i. Går det fortfarande och göra och fungerar det isåfall med spanskan?

    • Milla :

      Ja, betygen i kurser som ger meritpoäng räknas också in i ditt Jämförelsetal. Om det och om annat kring meritpoäng för dig med Examensbevis kan du läsa på gymnasieguiden.se/informeras/merit.

    • : Ok, tack igen! Såg att jag missade att svara på meritdelen i ditt första svar. Jag har meritpoäng 1,5, 0,5 från Ma3 och 1 från Engelska 7. Jag ska göra Högskoleprovet på Söndag. Har förberett mig bättre denna gången. Kollar även på mina möjligheter utomlands nu!
    • Anna : Om du har 1.5 i merit kan du tjäna ännu 1.0 i merit. Max antal meritpoäng är 2.5.
    Läs alla kommentarer