Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    som regel, kan man inte plugga upp betygen efter nian.
    Den enda möjlighet som kanske finns - Prövningar. Varje prövningsförsök kostar 500kr och man förbereder sig genom självstudier; det är inte alls säkert man får högre betyg utan man kanske får samma eller till och med lägre betyg, men det är inte farligt: har man flera betyg i samma kurs är det Högre betyg som gäller.
    Svårt att hitta var man kan göra prövningar. Det är inte riktigt tanken att man ska i efterhand kunna höja sina  betyg från grundskolan.
    Jag tror, alltså, att det blir rätt så svårt och kanske inte går alls... .
    Du kan be dina vårdnadshavare kontakta Utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd och ställa den frågan som du ställer här.
    Du eller dina vårdnadshavare kan också kontakta Skolverkets Upplysningstjänst: tel.nr 08-527 332 00