Robert

    Jag går 3e året i gymnasiet på IB programmet och har för tillfället 1.5 meritpoäng som jag skulle vilja plugga upp till 2.5 genom att läsa till tyska 4. Hur/när kan jag göra detta som snarast? Är det sant att jag måste vara 20år för att söka till komvux?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Du frågar när du kan läsa Tyska 4 och om det är sant att du måste vara 20 år för att söka till komvux.

    Om du har genomgått 3årig gymnasial utbildning, då kan du vara yngre - alltså kan påbörja läsa på komvux innan 1 juli det året du fyller 20 år. Har man inte genomgått 3-årig gymnasial utbildning, måste man vara äldre, alltså kan som tidigast påbörja läsa på komvux från 1 juli det kalenderåret som man fyller 20 år. Alltså kan du inte idag börja läsa på komvux. Du måste först avsluta år3 på gymnasial utbildning, men göra ansökan kan du tidigare... alltså under våren. Fråga på komvux i den kommunen där du är folkbokförd om de kommer erbjuda sommarkurser. Ansökningsperioder till komvux ligger olika i olika kommuner.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Du skriver att jag måste avsluta gymnasial utbildning, jag kommer att göra det 2021 där 20maj är mitt sista slutprov. Kan jag plugga upp tyska 4 under en 5 veckors period efter mitt sista slutprov så att jag får godkänt i Juni? I så fall, om jag söker in till högskola på höstterminen kommer meritpoängen från tyskan att räknas med i mitt betyg?
    • Milla :

      Hör med komvux i din kommun - om när starter på kurserna blir. Det är inte i alla kommuner som det på komvux bedrivs undervisning efter första veckan i juni. Det kan vara sommaruppehåll och inga sommarkurser på komvux i din kommun. Sista kursstart kan vara t.ex i mitten på april och sedan start i mitten på augusti. Sedan, är det inte alls säkert att bli antagen till Tyska 4 på komvux, över huvudet taget. Moderna språk 4 krävs inte för behörighet till högskola (mod.språk3 kan krävas till vissa högskoleutbildningar, då är det en behörighetsgivande kurs). Pga moderna språk 4 är icke-behörighetsgivande kurs, behöver inte den kursen erbjudas (över huvudet taget). Om den erbjuds på komvux då i första hand för dem som läser mot Examensbevis från komvux (alltså behöver de personerna "ändå" ha "någon 100p.kurs" för att uppfylla Volym-kravet, så kan de läsa Tyska 4 eller en annan 100p.kurs... någon kurs måste de ju läsa.. men du behöver inte läsa ngn kurs för att bli BEHÖRIG..). Komvux har begränsade resurser och ger plats i första hand på grundskolekurser, i andra hand hjälper de som läser för att få "gymnasiekompetens". Du kommer söka till komvux Redan Med gymnasiekompetens, och kommer därför bli lågt prioriterad. Det är därför stor TUR om du får plats på någon komvux-kurs. Du kan inte planera för att läsa tyska4 på komvux, utan endast hoppas att du har tur och kanske-kanske (Vi håller tummarna!) blir antagen. :(