Ludvig J
    Hej jag har siktet att bli tandläkare. Mitt snitt var inte så bra när jag gick ur gymnasiet och jag har därefter höjt mig till att söka in för nästa år. Det jag undrar är eftersom att jag gick samhällsvetenskap med idrottspecialisering så har jag ett par udda ämnen som ligger och drar ner mitt snitt. Dessa är Tränings och tävlingslära och idrott spec. Går någon av dessa att pröva sig upp via komvux? Skulle gärna vilja få ett A eftersom att all marginal räknar för min del.
    • Anna : Gick du ut gymnasiet år 2013 eller tidigare /och har Slutbetyg/ eller 2014 eller senare /och har Examensbevis/?
    • Anna : Och du har just Examensbevis, inte Studievebis?
    • Ludvig J : Ja
    • Anna : Var god läs mitt utökade svar till dig, nedan.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ludvig,
    prövning måste erbjudas i alla kurser, i vilka Undervisning Pågår.
    ***
    Du som inte längre är gymnasieelev, får göra prövningar i alla de olika svenska städer - oavsett var du är folkbokförd.
    ***
    Med det sagt - så är det först och främst viktigt att veta om de kurser kan vara pågående någonstans (här måste man veta om du har betyg i de "gamla" kurser eller i de "nya" - därför skrev jag en kommentar till din fråga). Vilka motsvarande nya kurser finns till de gamla kurserna ser man i Tabellen för Utbyteskomplettering >

    Om du har examensbevis - måste du höja betyg i just de kurser som ingår i examensbeviset;
    Idrottskurser finns inte på komvux; men tränings-och tävlingslära kanske kan erbjudas att läsa på komvux - fråga på komvux i din kommun, där du är folkbokförd.

    Ang. prövningar
    Jag förstår mycket väl varför du vill höja betygen.
    Dock är det inte en allmän rättighet, tyvärr, att göra prövningar när man vill eller behöver och i de kurser som man vill eller behöver pröva i. Det kan alltså inte garanteras att du får möjlighet att göra prövning.
    Det finns tyvärr inte någon sammanställning vilka prövningar som erbjuds var.
    Regeln är den att Prövningar får och bör erbjudas i de kurser i vilka "undervisning pågår". Då gäller det att hitta i vilka kommuner finns de gymnasieskolorna där undervisning i de kurser pågår nu. Sedan kan man få svar från komvux i den aktuella kommunen att "hos oss på komvux finns det inte prövningar i just de kurserna..." och det stämmer ju för idrott undervisas inte på komvux. Och gymnasieskolorna kan svara att "det är endast elever som går på vår skola som får pröva hos oss". Här har man lite av "Moment 22". ...
    Det gäller att antingen ha tur eller att vara mycket envis.
    Du kan också ringa till skolverkets Upplysningstjänst 08-52733200; Skolverket säger att prövningar bör erbjudas i de kurser i vilka undervisning pågår och att i varje lärartjänst är "ett visst antal prövningar" inbakad. Sedan kan det mycket väl vara så att läraren som undervisar i just de kurserna har redan genomfört under det här kalenderåret det antal prövningar som hen måste genomföra inom sin tjänst... det är svårt att få klarhet i detta.
    ****
    Orsaken till att det är många ggr svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövningar bottnar i att det är dyrt att erbjuda prövning. Avgift på 500 kr täcker inte de faktiska kostnader och alla försöker därför undvika erbjuda prövningar med diverse olika medel... man får inte svar på mail; man får svar att "hos oss erbjuder vi inte det" och när man säger att prövning i pågående kurser måste, enligt Skolverkets svar, erbjudas - får man svar "jag vet inte... prata med någon annan". Och vem är "någon annan"?
    Då prövningar får göras i alla kommuner, oavsett var du är folkbokförd, blir ansvar "spitt" så pass att det är "ingens ansvar"... utan det blir ditt ansvar att se till att du har tur eller att du är mycket Envis och "gräver" efter info och även "bråkar" för att få anmäla dig till en prövning.
    ****
    Det kan vara mycket mer bekvämt och framgångsrikt att satsa på Högskoleprovet.

    Vill du försöka hitta möjlighet att anmäla dig till prövningar - skulle jag råda dig börja på komvux i din kommun och samtidigt på din "gamla" gymnasieskola - ställ frågor till dem.
    Sedan kan du se i närliggande kommuner eller i de kommuner dit du har lätt att resa till  - om undervisning i just de aktuella kurser finns "inom kommunen" (alltså, i praktiken på en kommunal gymnasieskola). Och om undervisning pågår, frågar du efter möjlighet att göra prövning och får du svar att det inte går, så måste du insistera på att få svar ang. varför det?
    Som sagt, man kan ha tur; eller så letar man och bråkar mycket men utan resultat. Alla gymnasieskolor (i Sverige och svenska skolor utomlands) finns i listan på gymnasieguiden.se/gymnasium

    • Ludvig J : Tack för det utförliga svaret. Man jagar alltid marginal för medicin är inte låga antagningspoäng. Det är inte så aktuellt i just idrottskurser där jag har B och ett C
    • Ludvig J : Däremot Tränings och tävlingslära är fullt möjligt att kompensera det med. Det är också visserligen klokt att satsa på hp.
    • Anna :

      Du kanske kan försöka hitta möjlighet till prövningar i alla de kurser där du har lägre betyg än A. Att man gör prövning betyder ju tyvärr inte att man höjer betyget. Man kan t om få lägre betyg än det man redan har. Men då gäller det Högre betyget i alla fall (så, på så sätt är det ofarligt). Gör högskoleprovet Och samtidigt anmäl dig till prövningar, om du hittar möjlighet, i alla kurser där du har lägre än A-betyg.

    • Ludvig J : Jag gör det för fullt via komvux för tillfället. Det krävs sen meritpoäng utöver det.
    • Ludvig J : Tack för dina svar!
    • Julia : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer