Hej Vilma!

    om du har fått ut examensbevis (från gymnasiet eller från komvux), då kan man inte ändra någonting i examensbeviset. Ingenting, över huvudet taget. För att få högre meritvärde kan man lägga till kurser - t.ex kurser som ger meritpoäng, eller betyg i samma kurser som ingår i examensbevis men med högra betyg. Inget kommer ändras i examensbeviset men högre betygen i kurserna kommer räknas in i stället. Även betyg i kurser som ger meritpoäng kommer räknas in + merit/extra-poängen.
    De kurser som man kan "byta mot varandra" är matematik "på samma nivå", alltså inget ändras i dokumentet examensbevis men om man får högre betyg i matematik 1a, 2a och 3b kommer de betygen räknas in i stället för betygen i matematik 1c, 2c och 3c som finns i examensbeviset. alltså vilken som helst kurs i matte på nivå1,2 och 3 kan ersätta betyg i en annan kurs på samma nivå.
    Pga det är lättare att få högre betyg i a-spåret, brukar man kunna få högre betyg i matte 1a, än i 1b eller 1c. Och på samma sätt på nivå 2. På nivå 3 finns matte 3b och 3c och det brukar vara lite lättare få högre betyg i matte 3b, än i 3c.
    Vad gäller andra kurser i exam.beviset, så går det inte få högre betyg än E, men betyget i GA räknas inte in i jämförelsetal.
    Övriga kurser (förutom ämnet Matematik) är det högre betyg i exakt samma kurser som man ska ha om man vill höja sitt jämförelsetal/snittbetyget.
    Om meritpoängen för dig med examensbevis - var god läs på gymnasieguiden.se/merit