Waseem
    Hej!
    Kan en person som läser på komvux få gymnasie poäng om man läser ett modernt språk från 1 till 7 (700 poäng av 2400 poäng)? Eller måste det vara ämne som till exempel: Psykologi, Filosfi, och samhällskunskap om man läser NA programmet på komvux?
    Med vänlig hälsning.
    Wassem

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Wassem, det är inte förbjudet att ha många poäng moderna språk i examensbevis från komvux. det finns en del obligatoriska kuser med rätt många poäng kan man ändå ha som kurser i mod.språk. Problemet kan vara att få undervisning i de kurserna och kunna få betyg. Eller att hitta var man kan göra prövningar i de kurserna. Prövningsbetyg får ingå i examensbevis från komvux. Dock brukar det vara rätt svårt att hitta var man kan göra prövningar - och speciellt i Moderna språk 6 och 7. När vi letade, hittade vi inte att de skullle erbjudas någonstans...

    Kika på program/NA/programplan/Programplan_NA. Kurser som finns under Gymnasiegemensamma ämnen - måste finnas med i examensbeviset (på komvux får man dock inte ha betyg i Idrott och hälsa 1) - så det blir 1050 poäng kurser inom gymn.gemensamma ämnen (obligatoriska kurser) i examn.bevis från komvux om man läser NA-programmet.
    De resterande poängen är utgörs av Gymnasiearbete, 100 poäng, och så är det 1250 poäng kvar... - av dem måste vara minst hälften "kurser som Får läsas på NA" (650 poäng) och resterande 600 poäng - "fria kurser" /vilka som helst - i princip/.
    Kurser som "får läsas på NA" - här ingår det också en del Moderna språk (som jag ser det, 500 poäng moderna språk får läsas på NA). det blir alltså 1100 p.moderna språk möjliga att ta in i examensbevis från komvux, om man nu får så många betyg i kurser i mod.språk! :)