Ayat
    Jag läser Kandidatexamen i engelska första året på högskolan, men älskar psykologi och har för lite poäng för att komma in på programmet.
    Jag undrar om jag läser psykologi 1, 2 och 3 och sedan andra psykologi kurser, om jag kan samla de till en kandidatexamen i psykologi?
    Om om det är möjligt, vad kan göra jobba med efteråt?

    Mycket tacksam för era svar!

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ayat, kika på >> yrke/psykologisk-coach

    Har du tittat på de här utbildningarna - ?

    Men kandidatexamen /oavsett inriktning eller innehåll/ - kan man få diverse olika jobb, t.ex som Arbetsförmedlare >>; som utredapå på någon Myndighet; som utbildningsadministratör, t.ex inom högskola/universitet.

    Med utbildning inom psykologi är det inte otänkbart att man kan få jobb som Rekryterare >> eller starta egen som "Headhunter>>"..

    Annars så är det så att en person med kandidatexamen i psykologi kan arbeta med områden som gruppdynamik, behandlingsarbete, organisationer och arbetsmiljö. "Beteendevetare" är en växande yrkeskategori pga bl a av att alltfler arbetsgivare satsar på personalens hälsa och utveckling.

    SYV-besökare SYV

    Hej,

    Det är lite svårt att ange vad för jobb man kan få. Allmänt handlar det om matchning av kompetens mot vad som efterfrågas vid aktuell rekrytering.

    Däremot kan man säga att utan psykologexamen (från yrkesprogrammet) får man inte arbeta som psykolog i landsting och kommuner. Man får inte heller kalla sig för psykolog under yrkesutövning inom hälso- och sjukvården.

    Med vänlig hälsning

    --- på Luleå Tekniska Universitet kan du inte få en examen inom Psykologi genom att läsa fristående kurser. För att få en filosofie kandidatexamen med huvudområde Psykologi ska du följa utbildningsplanen för den utbildningen: https://www.ltu.se/edu/program/FKPSG/programme-syllabus/study-schedule?termin=H17&indelning_inriktning=

    När det gäller vilka jobb man kan söka, så beror det ju lite på vilken inriktning av utbildningen man har valt, finns ”Personal och arbetsvetenskap” och ”Utredning”. Det finns även möjlighet att ta en examen utan inriktning då läser man två terminer (60 högskolepoäng) med valfria kurser istället.

    Det finns många olika yrkestitlar man kan få efter att ha en kandidatexamen ex; coach, rekryterare, personalansvarig. Utredningsarbete som bygger på beteendevetenskapliga teorier. Man kan även läsa vidare till en masterexamen (2 år) eller magister (1 år).

    På progamsidan för programmet står denna text under rubriken ”var kan jag jobba?

    Våra tidigare studenter arbetar idag inom privat och offentlig sektor. De flesta får arbeten hos kommuner, statliga myndigheter och landsting. Beroende på val av kurser utöver obligatoriska kurser i psykologi är det många som arbetar med personalfrågor och med olika typer av utredningar.  Vanliga befattningar är organisationskonsult, rekryterare, enhetschef, arbetsmiljösamordnare och utredare."

    Med vänlig hälsning
    Allmän studievägledare
    Programvägledare Teknisk fysik och elektroteknik
    Psykologi, Sociologi
    Luleå tekniska universitet