Elev

    Antagningsbeskedet kommer snart, den 12:e juli men skulle gärna vilja gå in och stryka bort ett program så länge eftersom jag nu har fått mina betyg så känns det som om det är omöjligt att jag kommer in på mitt förstahandsval. Därför vill jag ta bort mitt andrahandsval då mitt tredjehandsval liknar den första mer. Det finns fortfarande en chans men kan inte låta bli att bli oroad och önskar därför veta ungefär hur många som sökte det här året så jag kan jämföra det med de föregående åren. Finns det en möjlighet eller måste man vänta tills första urvalet dvs 12:e juli? Tack på förhand.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ene,
    du kan kontakta Antagning.se och ställa din fråga där - telnr.0771-550720. Det finns också andra sätt att kontakta Antagning.se (t.ex via kontaktformulär på deras hemsida eller chatt). Dock vill jag påpeka följande: hur många som har SÖKT är "en sak", men hur många av de som är BEHÖRIGA är en annan och det är det som är viktigt: hur många behöriga sökande som konkurrerar om platserna men ännu viktigare är vilka MERITER de behöriga sökande har, alltså vilka meritvärden, HP_resultat och andra meriter som du konkurrerar "mot". Och så fort som allt detta reds ut så kommer antagningsbeskedet. Sista dag för att påvisa att man är behörig blir i år (2022) 5 juli - sökande som går ut gymnasiet i ett EU/EES-land, Schweiz eller från IB-programmet får komplettera med dina gymnasiebetyg senast 5 juli 2022. Och endast en vecka efter sista kompletteringsdagen kommer antagningsbeskedet. Det kan också bli så att några sökande tar bort de utbildningsalternativ från sin ansökan som du hemskt gärna vill komma in på, och då försvinner de som dina konkurrenter, därför är det ganska "onödigt" att försöka på förhand uppskatta sina chanser på det sättet som du önskar, för att det kommer troligtvis inte "ge dig" någonting. Och även om du inte blir antagen direkt, utan ställs i reserv, så kan du ju komma in från reserv senare... Jag förstår att du är orolig och vill veta snarast, men i det här fallet behöver du ha tålamod.
    Vi håller tummarna!

    Studie- och yrkesvägledare