Milla
    Hej!
    I våras fick jag resultatet av mitt teater antagningsprov och har sedan dess undrat lite om det finns något sätt att veta hur antagningsproven bedöms? är det en mall eller är det olika från skola till skola hur svårt det är att få te.x max poäng (280)?
    Funderade också på om man kan se merit poäng av alla elevers antagningsprov resultat någonstans, eller om det bara finns när det är tillsammans med betyg.
    Ha det så fint!
    • Anna : Vilken utbildningsform gäller din fråga? Du är 19 år, så jag har svårt att tro att du söker till gymnasiet? Är det på en folkhögskola du söker utbildning?
    • : Jo, det stämmer att jag söker till gymnasiet. Jag var sjukskriven i 4 år och missade därför mycket av grundskolan.
    • Anna : OK, då förstår jag. Hur är status på din gymnasieansökan nu? är du Antagen till någon skola?
    • : Ja jag är antagen till mitt förstaval, har min första dag på onsdag. Var bara nyfiken vad meriten var på prov poängen :)
    • Anna :

      Grattis! gymnasieantagningskansliet borde ha uppgifter på prov-poängen men frågan är om de är villiga att dela med sig av den infon?! :) Kontakta gärna gymnasieantagningskansliet. Du kan också fråga på skolan, när du har börjat t.ex SYV på skolan och rektor kan ha de uppgifterna.

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Milla,
    jag vet inte om din fråga gäller ansökan till gymnasiet, till en folkhögskola eller till KKU, eller kanske till någon privat utbildning. Du uppger inte det i din fråga.
    Om din fråga gäller ansökan till gymnasiet, då är det så här att inte alla Teater-inriktningar på ES som använder sig av antagningsprov/auditions. ES/teater kan också anta endast på betygen från grundskolan. Det bestämmer varje huvudman själv. Om auditions (provspelningar) görs, då kan det vara 1, 2 eller flera olika tillfällen - och poängen kan då läggas ihop från flera olika auditions + sedan även betygspoängen, och så söker man med summan.
    Antagningskansliet (gymnasieantagningen) borde kunna ge mer information, och även den aktuella gymnasieskola. ES/teater erbjuds i Sverige (uppgift från augusti 2021) på 50 olika gymnasieskolor.

    Med tanke på din ålder, så är det sista chansen i år för dig att komma in på gymnasiet. Från nästa höst får du söka läsa på komvux. På komvux brukar inte några teaterkurser erbjudas, men då kanske du kan i så fall söka till allmänna kurser på folkhögskolorna (estetiska utbildningar är vanliga på folkhögskolorna och där kan man samtidigt läsa mot "gymnasiekompetens"/omdöme om grundläggande behörighet). Om skolformen Folkhögskola kan du läsa på framtid.se/studier/folkhogskola

    Jag antar att du kanske är intresserad av yrke Skådespelare. Man kan bli skådespelare även utan någon formell utbildning men å andra sidan, garanteras inte anställningar eller uppdrag som skådespelare även om man har högre (rätt) utbildning.
    Att bedömning "på konstnärlig grund" kan bli helt objektiv har jag svårt att tro. Det är svårt att sätta "mallar" på känslouttryck och charm (hur ska man bedöma på en skala att "man går igenom rutan" och når publik?).