Hampus

    Hej! Jag går just nu på uni men ska till nästa termin HT 22; söka en ny utbildning (kandidat). De utbildningar jag överväger till att läsa är antingen en filosofie utbildning (engelska kandidat) eller service management. Så du förstår mig rätt; mitt mål med att studera är att jag vill kunna doktorera inom något ämnesområde. Detta beror självklart vilken master-utbildning jag tänker välja, men dessutom så måste jag välja rätt kandidat att studera beroende på vad som krävs för att komma in på master utbildningen. Jag undrar då om det finns någon stans där man kan se detta. Rättare sagt, finns det någon stans där det visas vilka områden man kan doktorera i, i Sverige? Tack! :)

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Hampus,
    doktorandtjänsen söker man efter den avancerade utbildningen (alltså efter magister- eller masterprogrammet) - det tar med det minst 4 år (kandidat, 3 år + magister, 1år; eller master, 2år), ofta 5 år innan man kan söka de doktorandtjänster som utlyses. Det kan inte garanteras att doktorandtjänsterna utlyses varje år; det kan dröja innan någon lämplig doktorandtjänst utlyses och sedan brukar det bli mycket stor konkurrens om de tjänsterna. Inom vilka områden som doktorandtjänsterna kommer utlysas (eller om de över huvudet taget kommer att utlysas) kan vi på fråga SYV inte svara på. Var god kontakta de institutionerna på lärosätena (universiteten) som erbjuder utbildningar inom de områden som du är intresserad av - för mer information.
    Du kan kika på "jobbannonser" längst ner i presentationen på framtid.se/yrke/doktorand

    Liselotte