Arvid

    Hej, går natur och ska ta exam nu till våren. Presterade inte mitt bästa då jag generellt var rätt skoltrött redan från början av gymnasiestarten. Befinner mig i en sådan situation att jag vill höja upp betyg i vissa ämnen samt få betyg i kemi 2 (F), eventuellt matematik 4. Min fråga lyder som titeln säger, kan man läsa av en kurs på plats i vilket temp man själv vill ha? T.ex. att man läser klart kemi 2 och matematik 4 på EN termin istället för det vanliga skolsystemts med två och slutföra studerina med så kort varsel som möjligt men med en realistisk tidspan?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Arvid!
    ang.utbud och tempo på komvux - är det en fråga till den kommunen i den kommunen du är folkbokförd. Du kan hitta info på din kommuns hemsida om hur kursutbud ser ut, upplägg som erbjuds eller i alla fall om hur du kommer i kontakt med komvux, så att du ska kunna ställa frågorna till komvux och få svar från de som jobbar just med det och på rätt plats (din "hemkommun"). Om du uppger i vilken kommun du är folkbokförd, kan vi hitta rätt webbplats och skicka snabblänk till dig.
    Det som är vanligt - att upplägg av "bunden"-undervisning, alltså i klassrummet, brukar vara på en termin. Alltså man läser t.ex kemi 2 under en termin på 20 veckor och det blir med det studier på 25% av studietakt. Och så brukar man samtidigt kunna läsa t.ex matte 4 också, och även det blir studier på 25% av studietakt. Sammanlagt läser man i så fall på halvtid. Då finns det "utrymme" att samtidigt läsa även ännu 2 st. lika stora kurser eller jobba vid sidan av studierna.
    Det kan också finnas studieformen "flex" (men se om din kommun erbjuder den möjligheten). I så fall läser man en kombination av lärarledd undervisning och distans/självstudier. Hur snabbt man i så fall kan läsa beror på - bl.a dina förkunskaper och studieförmåga. Läser man kemi 2 (eller matte 4) på heltid, tar det fem veckor. Läser man kemi 2 och matte 4 på heltid, samtidigt, tar det 10 veckor.
    Vänligen
    Julia