Niclas
    Hej

    Jag går just nu i årskurs 2 på Barn och Fritidsprogrammet. Jag har alltid fått kämpa extra hårt i skolan med mina betyg. Det ämnet som jag har fått kämpa mest med och som har varit det svåraste är Matte. Jag har testats för Dyskalkyli 3 gånger men dem har inte hittat något på mig. Och i 1an fick jag tyvärr ett F i mattematik 1a. Jag gör just nu en prövning i kursen för att få en chans att få ett E. Men jag riskerar nu också att få underkänt i Naturkunskap 1a. Jag har såklart mått ganska dåligt av detta. Hur mycket jag än kämpar så blir det inga resultat. Jag har önskat att dem gör en ny utredning på mig igen och se om dem hittar Dyskalkyli denna gången. Men jag har börjat tänka jättemycket på min framtid om det värsta skulle inträffa. Jag vet vad kravet är på gymnasieexamen och Matte 1a är ett av dem ämnena man ska ha för att uppnå examen. Men om jag nu skulle gå ut 3an med ett F i matte och i värsta fall Naturkunskap, kommer jag få jobb ändå? Jag har inga planer på att plugga vidare på högskola, jag vill börja jobba direkt. Mina föräldrar säger att såklart är betygen viktiga men dem avgör inte om du kommer få ett jobb eller ej. Jag är jätteorolig för detta, att om jag skulle få F i två ämnen då kommer jag heller inte få ett jobb. Jag har haft visa tankar om att jobba samtidigt som jag studerar på distans på komvux. Men det jag mest är orolig för det är om jag överhuvudtaget har en chans på arbetsmarknaden.

    Jag hoppas du/ni kan hjälpa mig:)

    Mvh/ Niclas

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Niclas,

    kämpa på! Om du gör ditt bästa, kan du inte göra mer. Ingen kan göra mer än sitt bästa.
    Jobb kan man få även utan gymnasial utbildning; det är svårare och ofta får man tillfälliga jobb med lägre lön, men arbete kan man få. Många ggr är personliga egenskaper, t.ex hur skötsam man är, punktlig och pålitlig, som spelar större roll än de betyg man har.
    Gå gärna in på https://www.framtid.se/yrke/gymnasiekompetensyrken och se många exempel på yrken som inte kräver någon eftergymnasial utbildning och som man många ggr kan få jobb inom även utan examensbevis från gymnasiet.

    Som sagt, om du gör ditt bästa i varje kurs du läser, kan du ej göra mer. Och då måste du vara nöjd. Och vi får hoppas på det bästa.

    Hälsningar

    peter

    • : Tack Så mycket för hjälpen, jag gör alltid mitt bästa i skolan och sköter dessutom mig
    • Anna : Perfekt! Fortsätt så! och vi håller tummarna!