Fahad

    Jag har utländsk gymnasiet betyg plus jag har läst Engelska litteratur två år i universitetet i Irak. Jag ska börja studera svenska som andraspråk 1 snart Kan jag studera på universitetet utan att läsa svenska och Engelska 5,6? Finns det nån snabb väg för att klara engelska 5,6 och svensk? Tack Fahad

    • lisa837659 :

      Du kan testa, men för mig var det inte så. Jag gick naturlinje & läste engelska tills engelska 7 + hade en äldre Cambridge B2 certifikat + pluggade 40hp på engelska på högskolenivå och fick ändå komplettera. Skulle säga att UHR är hårdast med bedömning när det gäller betyg i matte, svenska och engelska - tyvärr. Men eftersom du redan kan engelska jag rekommenderar 100% att ta ett behörighetsgivande test i engelska t.ex. TOEFL, IELTS eller Cambridge C1 eller läsa i din egen takt.

    • Julia :

      Tack Lisa för din kommentar! Jag tänker dock på att man läser "engelsk litteratur" - på vilket språk läser man böckerna och vad är undervisningsspråk i de kurserna? Det behöver inte nödvändigtvis vara engelska. Det är möjligt att studera engelsk litteratur på ett annat språk (ett annat undervisningsspråk och läsa böcker som är översatta till sitt modersmål eller till ett annat språk som man kan bra). Jag vet ju inte alls hur mycket engelska frågeställaren kan. Men utifrån min erfarenhet som SYV säger jag att det är nästan alltid lättare att få godkända betyg i engelska 5 och 6, än att göra tester. Ännu en fördel är att i fall man med utländsk gymnasial utbildning får höga betyg i engelska - höjer det meritvärdet. Om man kan mycket engelska och läser eng 5 och 6 och får A i båda kurserna, räknas de betygen in och höjer meritvärde för sökande med utländska betyg. Jag ser flera fördelar i att läsa kurserna, viilket man kan göra rätt så snabbt. Det är inte omöjligt att få betyg på kortare tid än kursen på komvux går, om man uppvisar godkända kunskaper. Att få högsta betyget, A, kan dock bli svårt om man vill läsa snabbare än kursen går. Det är i alla fall vad jag tycker och vill ge råd om, men var och en får givetvis fatta egna beslut.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Första del av din fråga - tycker jag - handlar om följande: om du behöver bekräfta din behörighet i svenska och engelska inför högskolestudier i Sverige? Och svaret beror i mångt på om vad undervisningsspråk blir för dig på den utbildningen som du vill läsa på högskolenivå i Sverige. Om undervisningsspråk blir svenska, då behöver du antingen godkänt betyg från SAS 3, svenska som andraspråk 3 (tredje kurs i svenska på gymnasial nivå) eller "motsvarande", t.ex godkänt resultat från TiSUS-test.
    Och angående Engelska: vad står i bedömningen av din utbildning? vilken kurs i engelska som du bedömdes ha "godkänt betyg" i? Jag tänker också så här - om du har mycket bra engelska då går det snabbt att "läsa igenom" engelska 5 och 6. Det är ofta möjligt att på komvux göra nivåbedömning i engelska och om du blir bedömd att kunna läsa engelska 6 direkt, tar det i så fall fem veckor att gå igenom den kursen (om du läser på heltid).

    Andra delen av din fråga handlar om hur man bekräftar sina kunskaper i svenska och engelska "på bästa sätt"?
    Svenska som andraspråk 1, 2 och 3 kan man läsa på sammanlagt 15 veckor, om man läser på heltid. Engelska 5 och 6 kan man läsa på sammanlagt 10 veckor, om man läser på heltid. alltså - alla de fem kurser som du nämner i din fråga kan man - på komvux - klara av på 25 veckor vilket är lite längre än en termin.

    Om du har goda kunskaper i svenska kan du försöka klara av skriva TiSUS test. I engelska finns det "motsvarande" test - TOEFL.  Min åsikt är att det är "bättre" - både bekvämare och billigare att läsa SAS 1-3 och ENG 5 och 6 på komvux, än att anmäla sig till TiSUS och TOEFL.
    Språkkunskaperna är mycket viktiga att skaffa sig! Om man försöker "ta genvägen" blir det många gånger "sämre" på grund av man i så fall inte helt förstår innehåll i det man läser inom sin utbildning på högskolenivå och riskerar att inte klara av utbildningen eller får kämpa väldigt mycket under sin utbildningstid och riskerar i så fall bli "övertrött".