Cynthia

    Hej jag har två frågor,

    Jag vill bli skolkurator  och jag måste läsa till socionom men är socionom den enda vägen ?

    Kan man kan man bli socionom genom att läsa kurserna som ska läsas när man gå på Socionom programmet?

     Fråga två är om prövning är  den enda sätet att få upp sina Betyg för någon som har redan betyg i ämnena. Jag vill verkligen hitta på ett annat sätt eftersom jag har koncentrationsproblem och jag har det väldigt svårt att kunna plugga på egen hand därför vill jag helst gå på vanliga lektioner.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Det är för arbetsgivare inte förbjudet att som skolkurator anställa med vilken utbildning som helst men det händer mycket sällan. I princip är socionomprogrammet enda vägen till yrket Kurator. I rubriken till frågan skriver du "Kan man bli socionom utan socionomprogrammet?" och svaret är det att i Sverige är "Socionom" ett Yrkesexamen som kan fås endast i slutet av socionomprogrammet. Det finns ingen möjlighet att uppnå den examen genom fristående kurser (uppgift från september 2021).

    Vad gäller höja ditt meritvärde: boka tid med kuratorn på komvux och visa upp intyg om koncentrationssvårigheter du har, så kanske kan kuratorn med hjälp av rektorn fixa fram ett undantag så att du ska få läsa om de kurser i vilka du redan har godkända betyg.