Caisha

    Hej jag vill söka sjuksköterska i Stockholm har allt som behövs för att ansöka. Men min meritvärde är inte 20. Har vänner som har kommit j Stockholm med låg meritvärde.

    • Julia : SÖKA utbildningar får alla göra. Är man Behörig, kommer man delta i konkurrensen om utbildningsplats. Läs också mitt svar, nedan.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Caisha,
    jag vet inte hur det gick till när dina vänner kom in med lågt meritvärde; gissar på att de hade tillräckligt högt resultat på högskoleprovet. Ett annat svar kan vara att det kanske då de kom in fanns Alternativt Urval och de ansågs extralämpliga för just det yrket och blev därför antagna trots lågt meritvärde. Antagningsgränserna åker, annars, upp och ner. Alla behöriga sökande deltar i konkurrensen om utbildningsplats och prövas i alla de urvalsgrupperna där de kan prövas.
    Har du resultat från högskoleprovet kommer du prövas även i HP-urvalsgruppen.
    Försök annars höja ditt meritvärde så mycket du kan.
    Se också om du kan tänka dig söka till flera olika orter/städer.

    Tips! Se om sjuksköterskeprogrammet i Stockholm skulle, inför nästa antagningsomgång, öppna för AU, alternativt urval och sök i så fall även i den urvalsgruppen. Du får gärna läsa en sammanfattning om AU på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola