Sandy
    Hej! Jag studerar just nu på universitet, 3-årigt program men jag har börjat få upp ögonen för socionomprogrammet. Jag vill väldigt gärna hjälpa ungdomar och kanske jobba som skolkurator. Har dock inte så jättebra meritvärde (14 någonting) och 0.60 i HP som jag gjorde en gång. Jag behöver dessutom plugga upp matte 2a, då jag har F där. Jag tror verkligen att socionom kan vara något för mig, då jag är väldigt intresserad av programmet. Mina frågor är följande:

    1. Kan jag plugga matte 2a på komvux, distans samtidigt jag pluggar på universitetet? Dvs på 25% takt?

    2. Kan man söka till ett program samtidigt man läser ett annat program? Om jag pluggar upp matte 2a, kanske fått bättre resultat på HP, så vill jag inte förlora min plats på den utbildning jag pluggar på nu om man inte skulle komma in på socionomprogrammet. Kan man göra anmälan på antagning och tacka ja om man fortfarande är registrerad på annat lärosäte? Planen är att hoppa av då och läsa på den nya.

    3. Får man ökade chanser att komma in på socionomprogrammet om man söker till alla skolor runt om? Finns det de som kommit in på BII med endast 15 i meritvärde? Eller får man satsa på HP?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sandy!

    Man kan plugga bl.a matte 2a på komvux, och om komvux i din kommun erbjuder läsa den kursen på distans -- då kan man plugga på distans, annars se också om din komvux erbjuder "flex" eller kvällstidskurser) samtidigt man pluggar på universitetet. Det är inte förbjudet att läsa på högskola och på komvux samtidigt.

    Man kan söka till ett program samtidigt som man läser ett annat program. Man kan göra anmälan på antagning.se och tacka ja om man fortfarande är registrerad på annat lärosäte. Och många gör så.

    Du frågar också: "Får man ökade chanser att komma in på socionomprogrammet om man söker till alla skolor runt om? Finns det de som kommit in på BII med endast 15 i meritvärde? Eller får man satsa på HP?" och här tänker jag på boende på skolorten. Om du t.ex skulle komma in på en ort där du inte har möjlighet att skaffa boende, hur ska du då läsa i 3,5 år på socionomprogrammet?
    Antagningsstatistik visar hur det var förr, men inte hur det blir i framtiden. Man får givetvis titta på hur det var förr (med vilket meritvärde man kom in förut), men det är endast en fingervisning...
    Mina råd till dig blir: fortsätt läsa på din nuvarande utbildning och sök läsa matte 2a på komvux. När du får godkänt betyg i matte 2 sök till alla de socionomprogram som du kan tänka dig vilja läsa på. Prioritera i den ordningen: favoritutbildning högst upp, som första alternativet och sedan "i fallande ordning". På ditt nuvarande program har du platsgaranti på kurser som ingår, så på de lär du bli antagen (om du klarar av kurser du läser nu).
    Det är annars inte förbjudet att läsa på flera högskoleutbildningar samtidigt, men det är praktiskt ofta omöjligt. Man ska vara en supermänniska för att klara av 2 stycken heltidsutbildningar på högskolenivå samtidigt. :)

    • : Hej! Tack! Ja, jag hade inte tänkt lösa båda två programmen samtidigt, det är nästan omöjligt :-) men eftersom man har platsgaranti så behöver jag inte lägga till kursen när jag ska söka till socionomprogrammet längre fram? Utan det blir bara hoppa av om jag skulle komma in, om jag förstod rätt? Ja, man får hoppas att det löser med boendet. Men då ska jag följa ditt råd och börja med plugga matte2 i min takt :)
    • Mikael : vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!