Mikael SYV på FrågaSYV
    Ja, visst! Det går jättebra att söka med betyg i Matte 2b.
    Matte 2a, 2b och 2 c är de så kallade "motsvarande kurser" - det är bara olika svårighetsgrad: b är medel och c-avancerad kurs.

    Betyg i matte 2c går alltid att söka med till alla utbildningar som kräver Matte 2 för att man har betyg i en svårare kurs och det går alltid bra.

    Oftast är behörighetskraven formulerade så: godkänt betyg i Matematik 2a/2b/2c - vilket betyder att det är vilket som av de betygen som går bra.
    Dock kan det finnas utbildningar - exempelvis inom Yrkeshögskola www.yhguiden.se som uttryckligen uppger "betyg i Matematik 2b eller 2c" - eller t o m "betyg i Matematik 2c" - och då betyder det att de är ute efter betyg i en svårare kurs i matte. I de fallen om man läste Matte 2a och inte 2b eller 2c - kan man
    1. läsa matte 2b eller 2c eller göra prövning i de kurserna
    2. läsa Matte 3b och söka med det betyget
    3. fråga på skolan om man kan göra test på skolan för att påvisa sina mattekunskaper.

    Är lite nyfiken på vilken utbildning det är som kräver Matte 2a? Det är lite ovanligt och jag vill därför veta (för min egen fortbildning).

    Hälsningar
    Mikael SYV