Anderas

    Hej! Min fråga är det som titlen är. Jag är osäker vad jag vill gå med det jag tänker mig är tekniskt basår eller internationell redovisningsekonom. Man ansöker inte via samma som man gör när man ska ansöka till vanlig högskola, alltså då antagning.se. Så min fråga är då kan jag söka till båda utbildningarna och sen om jag hade kommit in på båda(om det är möjligt), kan jag tacka nej till min plats eller är jag bunden till den? https://sih.se/utbildningar/malmo/internationell-redovisningsekonom https://www.hh.se/utbildning/program/tekniskt-basar.html

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan! Det går jättebra att söka till många olika utbildningar samtidigt. Du kan söka till högskola-universitet på www.antagning.se och samtidigt söka till många olika yrkeshögskoleutbildningar, se utbud på www.yhguiden.se
    exempel på en yh som kan vara av intresse för dig:
    en distansutbildning - nbi-handelsakademin/redovisningsekonom-med-loneadministration

    Det går att bli antagen till både högskoleutbildning och till flera yrkeshögskoleutbildningar samtidigt. Det går alltid att tacka nej till erbjuden utbildningsplats, och det är väldigt många som också gör det. Så, sök till både högskoleutb.och till flera olika yh-utbildningar samtidigt, det finns inga nackdelar i det. Lycka till med dina ansökningar!
    P.S: sök flera olika yrkeshögskoleutbildnignar, ansökningar påverkar inte varandra eller andra ansökningar, t.ex till högskola-universitet. Söker man bara en utbildning och inte blir antagen, då har man ingen utbildingsplats.

    • : Tack för svaret! :)
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!