Tony
    Hej! Jag går sista året på Samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning media. Hittills har mina gymnasiestudier gått bra, har minst E på de flesta kurser, några D och ett par C. Det som har kört fast är Engelska 5. Jag har läst den kursen under hela min gymnasietid och valt att få F på den kursen nu, för att få lägst E på de sista kurserna jag har kvar. Jag undrar om man har någon chans att komma in i en "vanligt" högskola, om man bara ha F i Engelska 5? Engelska 6 finns naturligtvis inte med, eftersom jag inte fått godkänt i 5:ans kurs. Sen kan det bli så att jag även få F i matematik 2b, men vi får se till sommar. Men jag undrar om det är noga att ha lägst E i alla kärnämnen? Går det att komma in i högskolan utan engelska betyget från gymnasiet genom "dispens"? Eller blir man automatisk hänvisad till folkhögskolan?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Tony!
    Eng 5&6 är obligatoriska kurser i vilka man måste ha lägst betyget E för att kunna få examensbevis. Utan dem får man studieintyg som inte har grundläggande behörighet.
    Det som du kan göra efter gymnasiet i så fall är att
    1. Söka till komvux för att komplettera
    2. Söka jobb
    3. Söka till folkhögskola
    4. Söka till yrkeshögskola -? Här blir du inte behörig men just YH kan göra undantag till skillnad från högskola.
    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare