Elev
    Hej! I sommar hade jag tänkt studera till undersköterska på komvux. Jag vet dock inte vad jag ska göra i sommar än och har funderat med att läsa en eller två kurser på komvux för lite sommarläsning. Jag undrar dock ifall kurserna kommer krocka med varandra och ifall jag läser i sommar, ifall jag inte kommer kunna söka in på utbildningen i höst för att de ligger för "tätt inpå"?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    hej Rebecka, hur kurserna ligger på komvux i din kommun bör du kunna se på webbplatsen eller fråga personal som jobbar på komvux. Allmänt gäller: man får söka hur många kurser och utbildningar på komvux som helst. Att man söker behöver inte betyda att man per automatik bli antagen. Komvux brukar inte ge plats om de inte ser ngt tydligt syfte med studierna. Antingen måste studierna krävas för behörighet till högre studier eller ge möjlighet att få jobb; i andra fall brukar man ej få plats på komvux.

    Studie- och yrkesvägledare