Elev

    Hej! Undrar om det är möjligt att söka till flera olika linjer vid gymnasievalet. Påverkar det antagningen på något vis? Får för mig att man kan söka till flera olika program/inriktningar på samma skola, men gäller detta också om man söker till olika linjer på olika skolor..?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Zeinab,
    det går bra att söka olika utbildningar på samma eller på olika skolor, vid gymnasieval. Du bör som ditt första (högst prioriterat) alternativ sätta den utbildningen som du helst vill gå och sedan "i fallande grad"... den utbildning som du "i värsta fall" kan tänka dig gå - sätt den som ditt sista (lägst prioriterat alternativ).
    Fördelen med att söka samma utbildning (samma program och inriktning på olika gymnasieskolor) är den att i fall du kommer in på ditt lägre prioriterat alternativ och påbörjar läsa "rätt utbildning" men på "fel gymnasieskola" att det längre fram kan finnas möjlighet att byta till din favorit skola (för att du gick ju under en tid rätt utbildning, alltså samma program och inriktning, och läste därför enligt samma studieplan).
    Men om det är viktigare för dig att komma in på en viss gymnasieskola (och mindre viktigt vilken utbildning på den skolan du kommer in på) - i så fall sök olika utbildningar på din favorit skola.

    Studie- och yrkesvägledare