Je
    Hej! Jag går första året i ett kandidat program vid Göteborgs universitet, och till hösten kommer jag börja andra året. Jag känner mig dock inte jätte säker på det vi studerar just nu eller de föregående kurserna från höstterminen, då livet har kommit emellan studierna. Jag känner inte att jag ligger på den nivå jag bör göra rent kunskapsmässigt, så även om jag hade klarat att få godkänt på uppkommande tentor, så ligger jag efter i mitt studerande och framtida tentor och moment kommer att torna upp sig tills det blir allt för överväldigande. Jag vet att studieuppehåll är möjligt, men jag hade helst inte velat pausa min utbildning då det är något som jag tycker är väldigt kul och brinner för. Jag undrar därmed om det är möjligt att söka till samma program igen? Alltså söka in till första året vid det programmet jag går i nu.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Je,
    du beskriver en ganska ovanlig situation. Jag tror inte det finns några regler skrivna för just den situationen. Jag känner inte något förbud mot att söka till samma högskoleutbildning på nytt, men prata gärna med studievägledare på din institution och med personal på antagning.se - du kan t.ex ringa till Antagning.se på tel.nr 0771-550720 på vardagar kl.9-16.
    Jag ser några potentiella problem: t.ex om du tar studiemedel, så måste du uppvisa godkända studieresultat för att få fortsättningsvis få studiemedel; jag tänker också på kurserna från förra terminen i vilka du, om jag förstår dig rätt, redan har godkända betyg i - att läsa om samma kurser i vilka man redan har godkända betyg brukar inte förekomma på högskolenivå på de svenska lärosätena men jag vet inte om det finns några formella förbud mot det (tror inte det finns sådant förbud men är inte expert på just den situationen, som är ganska unik/ovanlig).