Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, Kimia
    Behörighet till Tandhygienistutbildningen är: Grundläggande behörighet till högskolestudier /Gymnasieexamen/ + Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b.
    Här ser du programplan på Vård&omsorgsprogrammet; http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/VO.pdf

    För att bli behörig till Tandhygienistutbildningen, bör du lägga till följande kurser: Matematik 2 a, Samhällskunskap 1a2 & två kurser i Naturkunskap: 1a2 och 2. Summa poäng kurser som du måste lägga till är 300 p.
    Normalt sett, lägger man till 200 p. inom Individuellt val. Det kan, dock, finnas möjlighet att lägga 100 poäng extra. Det beror på olika omständigheter & kan inte garanteras i förväg.
    Kurserna Matte 2 a och Natur 1a:2 tillhör de GARANTERAT valbara, om man går VO programmet. De andra två kurser som du också behöver /Samhällskunskap 1a2 & Naturkunskap 2/ - kan det bli problem med att få läsa.

    Om du inte får läsa de två - för dig - nödvändiga kurser, kan du försöka läsa in dem på egen hand och tenta av dem /göra en så kallad Särskild prövning/.

    Sammanfattning:
    det är inte omöjligt att man kan skaffa sig behörighet till Tandhygienistprogrammet, när man går VO, men det kan inte garanteras.

    Önskar dig en fortsatt fin sommar!
    SYV Ludmila