charlotte

    Hej, jag har kommit in på en yh utbildning men detta va en utbildning som jag skulle ha som reserv om jag inte kom in på något. Kanske låter dumt men oavsett min fråga är kan jag göra en ny yh ansökan inför hösten sen när det öppnar i februari 2021?trotts att jag redan går en yh utbildning? för de finns en utbildning jag verkligen vill gå och dom kommer öppna ny ansökan hösten 2021 och hoppas jag kommer in på den och kommer då hoppa av nuvarande.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Ja, man får söka andra utbildningar när man går en utbildning och om man kommer in - kan man se om det skulle gå läsa båda samtidigt men annars så gör man som du skriver i din fråga: hoppar av en utbildning för att påbörja en annan; och det är på den punkten ingen skillnad om det är yrkeshögskoleutbildningar eller andra typer av utbildning.
    Det man dock måste tänka på: i fall man tar studiemedel, så måste man uppvisa godkänt studieresultat för att även fortsättningsvis kunna få studiemedel (och om man hoppar av utbildningen mitt i pågående kurser, får man inte betyg i de kurser som man inte genomfört... ).