moy98

    Hejsan, jag har flyttat till sverige stockholm just nu, jag e 24 och mitt drömjobb e att jobbar som tandläkare, och annat sake jag har alla ämnen för tandläkareprogrammet i KI i Huddinge, asså jag har en riktigt mål att göra så. jag har studerat sva1 och jag klara med dem förre nästa högskolaprovet i oktober. Jag ska köpa en kurs på 3000kr som heter högskolaeprovetguid jag hoppas att ni vet lite om den och jag ska förberede mig nu för hogskoleprovet för oktober, min fråga är kan jag få tillräckligt grader för studerar i KI eller det e svårt tycker ni, och om det e bra plan har ni andra råder. tack så mycket

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du behöver ha godkänt betyg i Svenska som andraspråk 3 eller klara av TiSUS-test***. Du skriver i din fråga att du är klar med Svenska som andraspråk 1. Du behöver läsa SAS 2 och sedan SAS, svenska som andraspråk 3.
    Tandlläkarprogrammet ges i Sverige på svenska (undervisningsspråk svenska). Att komma in på utbildningen är bara första steget. Det är inte ovanligt att så många som en tredje del av de som påbörjar tandläkarprogrammet som inte uppnår kraven för examen. De tvingas sluta mitt i utbildningen på grund av att de inte klarar av den svåra utbildningen i det snabba tempot som den ges.
    Mitt råd är att du innan du söker till tandläkarprogrammet försäkrar dig om att du kan tillräcklig bra kunskapsgrund både vad gäller svenska språket och andra ämnen.
    Att förbereda dig inför högskoleprovet kan du även utan att köpa någon kurs eller bok. Du behöver inte lägga pengarna på det. Det går alldeles utmärkt att förbereda sig gratis. Högskoleprovet ges på svenska (förutom den delen som är på engelska). Genom att du lär dig mer svenska förbereder du dig för högskoleprovet.
    Vad gäller matematisk-logiska delen så kan vi rekommendera en sajt (det är gratis): Plugga inför högskoleprovet på Matteboken.se
    Genom att läsa mycket på svenska och på engelska förbereder du dig också, inför högskoleprovet, jättebra - inför de delar som handlar om läsförståelse på svenska och på engelska. Du kan också Öva på gamla högskoleprov>> och det är helt gratis.
    Du får givetvis köpa kurser och böcker som speciellt anpassade att förbereda inför högskoleprovet, men du behöver inte göra det. Det går alldeles utmärkt att sköta övning och förberedelse helt gratis också.
    *** Tisus är ett behörighetsgivande test i svenska för studier på universitet och högskolor i Sverige. Var god läs mer om TiSUS t.ex på Stockholms universitets webbplats: su.se/tisus

    Studie- och yrkesvägledare

    Hittade inga frågor