J
    Hej jag går nu i 2an på handels programmet. Finns det möjlighet att studera 3an i Norge? Räknas det året? Och vart ska man bo?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, som svensk har du samma rättigheterer till att gå norsk gymnasieskola som en norrman/kvinna i Sverige. Du har alltså både upphållstillstånd och rätt till och bli antagen på norsk gymnasieskola i Norge som svensk.
    Här http://www.vilbli.no kan du läsa mer om gymnasieskolen (videregående skole) i Norge. Om den norska skolan kan ta emot dig ditt sista år måste du nog prata med själva skolan du hittar om eller antagningskansliet. Gymnasieprogrammen är rätt lika. Ta kontakt med antagningskansliet (inntakskontoret ) i den norske kommunen du vill flytta till. De kan kanske även upplysa dig om boende.

    /Lena, Syv