Ronja
    Jag undrar om man kan bygga upp sitt eget program på universitet i andra länder i Europa såsom man kan göra i Sverige? Att man kan strunta i att välja en utbildning och bara välja kurser som man tycker är intressanta?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ronja,
    ställ din fråga till det universitetet där du vill ta ut examen. Du kan få olika svar från olika universitet, till och med från olika universitet i samma land. Det går inte ge ett generellt svar på din fråga. Reglerna kring högre utbildning är olika i olika länder och de förändras också med jämna mellanrum.
    Du frågar om möjlighet att "bygga upp sitt eget program på universitet i andra länder i Europa såsom man kan göra i Sverige" men i Sverige kan man inte bygga vilket program som helst av fristående kurser och om man kan bygga sin egen utbildning som leder till kandidatexamen så är det inte självklart vilka kurser som får ingå, utan man måste antingen "skugga" ett program som leder till examen eller fråga studievägledare på den institutionen där man vi ta ut sin examen. Med att "skugga" ett program menas i detta sammanhang att man läser samma kurser som ingår i programmet. Varför inte i så fall läsa ett program? Jo, t.ex för att programmet ges kanske endast i bunden form och på ett lärosäte dit man ej kan pendla och att man inte vill flytta till skolorten, eller att man inte kom in på ett program på grund av för låga meriter men lyckades komma in på samma kurs som ingår i programmet, eller för att man vill läsa på deltid och det kan man inte göra om man kommer in på ett program som ges på heltid.
    Du skriver också om att du vill (endast) läsa kurser som du finner intressanta. Du kan läsa kurser som du finner intressanta och det är inte helt nödvändigt att ta ut någon examen. Många ggr går det att få jobb utan akademisk examen. Om du i CV uppger vilka kurser du fick godkända betyg i och arbetsgivaren finner din utbildningsbakgrund passande för de arbetsuppgifter som hen anställer för, då kan du få jobbet.
    Det som gäller om man vill ta ut någon form av Examen, är att man måste uppfylla (ofta ganska strikta) regler både vad gäller "volym" (hur många poäng eller studietimmar man har uppnått) och innehåll (exakt vilka kurser man fick godkända betyg i). I vissa examina ingår också någon form av praktik, som man är tvungen att genomföra och få godkänt betyg i, också.