Emir
    Hejsan,
    När jag var inne på skolverkets hemsida såg jag en PDF fil som beskrev Fysik 2 på Engelska. Betyder det att man kan välja mellan att läsa Fysik 2 på Engelska eller Svenska? Jag behöver Fysik 2 för att komplettera min behörighet till läkarprogrammet och har gjort färdigt min gymnasieutbildning (IB).
    • : Tror inte man kan det, tror endast att översättningarna finns så att utländska skolor ska kunna se och jämföra vad ämnet går igenom och hur det motsvarar deras egna skolsystem. T.ex. när man söker utomlands till universitet bl.a.
    • Milla : Tack Kim för din kommentar! Vi på Fråga SYV känner inte till någon kurs i Fysik 2 på Komvux som ges på engelska. Jag skriver också ett kort svar till Emir nu. :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Emir!

    Det är inte förbjudet att läsa ämnen på andra språk och Komvux i någon kommun kan starta utbildning på engelska även i Fysik 2. Det kan alltså finnas någonstans och om du hittar, får du gärna tipsa oss om det.

    Vi känner inte till något ställe där du kan läsa en kurs Fysik 2 med undervisningsspråk engelska. På IB är undervisning på engelska men om du redan har avslutat utbildning på IB, lär de inte ta in dig igen för att läsa en kurs. Du får givetvis fråga om det. En skola, där du inte är inskriven som studerande, får inte någon statsbidrag för dig och det är en ekonomisk förlust för skolan att erbjuda gratis undervisning, därför gör de ofta inte det. Det som är en vanlig policy är att i fall en kurs fanns i elevens studieplan men eleven inte kunde läsa den kursen eller inte lyckades uppnå ett godkänt betyg, att man under ett år efter avslutade studier får tenta av kursen på skolan.

    Som sagt, hittar du någonstans du kan läsa Fysik 2 på engelska, tipsa gärna oss om den möjligheten, så att vi kan hjälpa fler ungdomar.

    Du vet säkert annars att du är hänvisad till Komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Trots att du ännu inte är 20 år, är du behörig att söka till Komvux pga du har en avslutad treårig gymnasial utbildning. Troligtvis blir undervisning på Komvux på svenska för det är så det oftast är.

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare