Privat

    Hej! Jag tog studenten förra året från natur-sam med studiebevis då jag pga vissa omständigheter inte kunde närvara i skolan och därför gått ut med F i flera betyg. Jag pluggar för närvarande på distans men det verkar inte funka för mig därför undrar jag om man kan studera i klassrum i en annan kommun då de kurserna jag läser inte finns på plats i min hemkommun och bara på distans? Jag tänker även läsa fysik 2, kemi 2 och matematik 4. Jag undrar även hur det går till att plugga till läkare i Polen. vad det krävs för att bli antagen, hur mycket det kostar osv.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag tror inte du ska få läsa i en annan kommun, på komvux. Orsaken till det är "kostnadsfrågan". Komvux får ersättning endast för att ge undervisning till personerna som är folkbokförda i just den kommunen; skulle komvux köpa plats till dig i en annan kommun, går komvux "back" ekonomiskt sett... men du får givetvis fråga personal på komvux om det. Jag hoppas jag har fel och du får läsa i en annan kommun.
    Frågan är också: kommer du kunna pendla till en annan kommun där det finns klassrumsundervisning i de kurserna som du vill läsa?
    Om du kan folkbokföra dig i en kommun där klassrumsundervisning finns i de kurserna som du vill läsa, är det enklare än att få igenom en "interkommunal ersättning"; det är väldigt lätt för din kommun att svara: Nej, vi har inte råd. Du har rätt att överklaga det beslutet, men kommer få svar på överklagandet att det beslutet som kommunen fattade står fast; det är jag Tyvärr säker på.

    Ang. läsa till läkare i Polen
    Tyvärr kan vi på FRåGA SYV inte ge så mycket info om det, för vi har inte den info.
    Det jat tror är: att av de svenskar som läser i Polen så studerar många på Medical University of Gdansk, och även på Wroclaw Medical University. Det är i alla fall info vi fick från CSN - om att många svenskar har ansökt om studiemedel för studier på de lärosätena; av det drar jag slutsats att svenska studerande är nöjda med undervisning på de lärosätena; och jag vill därför ge dig råd att kika på de lärosätenas hemsidor; du kan också kontakta lärosätena och bl.a fråga om de kan förmedla kontakt till andra svenska som läser hos dem (kanske har de t o m "studerande ambassadörer" som kan ge dig info och guida dig).