Anonym

    Hej, Just nu går jag i årkurs 1 på gymnasiet och har gjort prövning på matematik 1, 2 och 3 och skulle gärna villa studera matematik 4 och 5. Matematik 4 lektionerna på min skola undervisas tyvärr under tider då jag har andra lektioner och på grund av det kan jag inte gå på dem. Å andra sidan är jag säker på det mesta material som lärs ut i matematik 4 kursen. På grund av det är säker på att jag skulle klara att studera matematik 5. Jag har kollat igenom matematik 5 boken och mycket kan jag sedan innan och jag lyckas följa med i den. Min fråga är dock ifall man får studera matematik 5 utan att ha studerat matematik 4 eller finns det någon regel som säger att man måste man studera kurserna i ordning? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Så bra att du är mycket duktig i matte! :)
    Om du har gjort prövningar i matematik 1-3, kanske kan du också göra prövning i matematik 4?
    Kurserna i matematik bygger på varandra, och matematik 5 eller matematik specialisering kan man, som regel, läsa efter det att man har fått godkänt betyg i matematik 4. Information om det (alltså att kurserna i gymnasiematte bygger i Sverige "på" varandra finns bl.a på skolverkets hemsida).
    Om din skola låtit dig göra prövningar i matten 1-3, så kanske den också kan låta dig göra prövning i matte 4 eller läsa matte 5 och/eller matte specialisering även om du ej läst matte4 (på undantag).
    Som regel läser man kurserna i ordning alltså efter matte 3 läser matte 4 och sedan kan man läsa matte 5 och matte specialisering samtidigt då båda de bygger på innehåll i matte 4.
    Vänligen
    ANNA