Desirée
    He! jag är en tjej som studerar sista året på gymnasiet och som sedan ska söka mig vidare till polishögskolan. Min fråga är om man kan läsa någon kurs UTANFÖR gymnasiet på distans även om man inte har någon behörighet ifrån gymnasiet ännu?

    Jag skulle nämligen vilja läsa antingen kriminologi, psykiatri eller någon annan liknande kurs som kan hjälpa mig inför PHS.

    Tack!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, du kan ännu inte söka kurser inom högskolan tyvärr -där behöver du en gymnasieexamen. Du kanske kan hitta andra kurser inom någon studiecirkel på din fritid, Medborgarskolan, Folkuniversitetet som ger kurser i lite allt möjligt och där du betalar en avgift.

    Andra meriter till PHS kan ju vara om du är med i en idrottsförening, pratar flera språk, tränar mindre barn inom en idrott eller har andra förenings eller ledaruppdrag. /Lena, Syv