Stephanie

    Har perioder då jag blir helt sängliggandes och jag undrar om det ändå är möjligt att göra nån specialare. Typ att man läser terminerna på längre perioder, eller får möjlighet att delta på lektioner och föreläsningar via Skype eller liknande från sängen. Vet man kan få böcker inlästa. Men skrivandet kan bli problematiskt, finns det möjlighet till assistent som skriver, eller muntlig istället för skriftliga uppgifter. Min fråga gäller både hela program och enskilda kurser. Kan man läsa en termin, sen ha uppehåll (paus) några veckor / en termin, sen läsa andra terminen osv? (Vill inte få dåligt betyg bara får sjukfrånvaro, måste finnas ett sätt att komplitera?) Andra terminen varje år jag studerar blir jag väldigt dålig (40°c feber, tappar hår, bihåle/ögon/öron inflammation och halsinfektion (samtidigt) med mer.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej! om att på Högskolenivå (högskola-universitet) studera med funktionsvariation - var god se info på studera.nu/livet-som-student/funktionsnedsattning/studera-med-funktion
    Ställ också din fråga till den utbildning på högskolenivå som du vill läsa - ang. vilka anpassningar just den utbildningen kan göra.
    Jag hoppas att den utbildning du kommer in på kan och kommer att göra de anpassningar som du behöver.

    Vänligen
    ANNA