Cecilia
    Min systerdotter (18 år) är svensk medborgare men bott hela livet i Venezuela och tagit studenten där. Hon tog naturvetenskapliga och saknar tyvärr samhällskunskap. Nu har hon bott i Sverige i ca. 1 år och läst svenska på Folkuniversitetet. Kan hon läsa samhällskunskap på engelska för att få högskolebehörighet? Har hon andra alternativ?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Cecilia,

    vad är din systersdotters mål? Vad vill hon få för ett yrke? Vilken utbildning på högskolenivå vill hon komma in på? Är det nödvändigt att just läsa på högskola/universiete? Beroende på yrket som hon vill skaffa sig kanske är det en annan studieform som gäller - exemplevis KKU>>, folkhögskola>> eller yrkeshögskola?  Så första frågan är om hon behöver uppnå behörighet till högskola?

    Jag ser att din systersdotter är 18 år. Kanske kan hon hinna söka till gymnasiet i Sverige? t o m det året man fyller 19 år kan man fortfarande söka till gymnasiet. Det kan vara fördelaktigt för henne att läsa in hela gymnasiet i Sverige. Kommer hon in på ett högskoleförberedande program, får hon läsa alla de kurser som krävs för behörighet till högskola/universitet + att det blir mycket träning i svenska språket.

    I så fall, om hon vill söka till gymnasiet, är det bråttom, då sista dag i omvalsperioden är snart slut. Beror på vilket län hon ska söka inom.

    Men tillbaka till din fråga - inom komvux tvivlar jag på att det finns undervisning i samhällskunskap på engelska. Inom ungdomsgymnasiet finns det undervisning på samhällsprogrammet på engelska (inte i alla städer dock). Men frågan är då - om din systersdotter vill läsa på högskolenivå i Sverige med undervisningssprå "svenska" - är det inte i så fall bättre att hon läser på svenska, för att förberteda sig inför studier på högskolenivå?

    Vänligen

    Daniel SYV

    • : Tack Daniel för ditt svar. Andreas mål efter gymnasiet i Venezuela var att komma in på Ekonomi eller International Business program här i Sverige. Eftersom hon redan tagit studenten vill hon inte göra om gymnasiet egentligen, Det är tyvärr inte aktuellt för Andrea att studera på svenska då hon för närvarande talar svenska på väldigt låg nivå. Hennes ambition just nu är att bygga på sin svenska och gå vidare till SAS, samtidigt försöka gå undervisning på samhällsprogrammet på engelska, i vilken stad spelar mindre roll då hon är villig att flytta.
    • Anna : på Komvux läser man i den kommunen där man är skriven/folkbokförd. Detta för att komvux får ej statsbidrag för personer som är folkbokförda i andra kommuner. Så, komvux "var som helst", kommer tyvärr inte ta emot. Dessutom känner vi inte till att undervisning i samhällskunskap på gymnasial nivå ges på engelska inom komvux i någon kommun. Svår situation! Vi får klura lite på det och återkommer om vi hittar ngt. förslag att ge er! :) Boka även tid för vägledning med SYV i den kommunen där hon är skriven/folkbokförd. De måste ta emot och måste försöka hjälpa henne att hitta passande utbildning. Dock kan de inte göra det om utbildning hon önskar gå inte finns. :(