Patricia

    Hej! Jag undrar bara om man kan studera universitet utomlands om man har studieomdöme på folkhögskola? Eftersom jag studera Allmän kurs- Engelska i Härnösands och jag vet att jag kan inte komma in i Svensk universitet för att min svenska är inte så bra. Om man ska flytta till Canada får man gå studera där med folkhögskola omdöme? Tackar.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Patricia,

    du kan ansöka om Intyget om grundläggande behörighet hos UHR, se information på uhr.se/studier-och-antagning/Studier-utomlands/Intyg-for-utlandsstudier
    Om skolorna i Canada accepterar det intyget eller inte kan vi på FRåGA SYV tyvärr inte svara på.
    ***
    Jag vill också påtala följande: det finns utbildningar på svenska högskolor-universitet som ges med undervisningsspråk Engelska, eller andra språk, än svenska. T.ex kan man se svenska högskoleutbildningar med undervisningsspråk Spanska på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=spanska

    Ovan - lista på språk som kan vara undervisningsspråk på svenska högskolor-universitet (uppgift från början av oktober 2020).