Elev
    Hej, jag går första året på samhällsprogrammet med inriktning beteende. Nu har individuellt val kommit upp och förvirrar mig. Jag trodde att psykologi 2b var en extra kurs som man kunde ta efter psykologi 2a, men en del säger att det är samma kurs för olika linjer. Alltså att det är samma sak som att ta matte 1b och sen matte 1c. Stämmer det?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Du kan på skolverkets hemsida läsa om kurser i ämnet psykologi inom svensk gymnasieskola. Du kommer där att se att både kursen psykologi 2a och 2b bygger på kursen psykologi 1 (de har alltså olika innehåll men ingen av kurserna är svårare, för att båda kan läsas direkt efter psykologi 1). Man kan alltså läsa psykologi 2b direkt efter det att man fått godkänt betyg i kursen psykologi 1. Man kan också läsa psykologi 2a och 2b samtidigt.
    I Programplanen för Samhällsvetenskapsprogrammet här >> kan du se att psykologi 2a ingår som obligatorisk kurs i två av tre inriktningar på SA. Och kursen psykologi 2b får läsas som programfördjupningskurs.
    Du kan alltså läsa både psykologi 2a och 2b och båda kurserna kan ingå i samma examensbevis (eftersom de har olika innehåll).
    Om du läser inriktning BeteendevetenskapSA då är kursen psykologi 2a obligatorisk kurs för dig (för att det är en inriktningskurs). Du kan samtidigt som du läser psykologi 2a läsa även 2b om din skola erbjuder den kursen.

    Studie- och yrkesvägledare