Magnus
    Jag vill ha frågor på olika svar så jag beskriver ett scenario:

    Jag gick ut ur gymnasiet utan examen, dvs jag fick studiebevis. Jag läste naturvetenskap på gymnasiet och kan nu bestämma med SYV hur min framtida Komvux-examen ska se ut och vilket program jag ska ha examen i. Jag har läst Biologi 1 och 2. Jag vill senare söka till läkarprogrammet...och behörighet i biologi-området är Biologi 2...kan jag ta bort biologi 1 (eftersom jag har sämre betyg i 1-kursen och det sänker merit)? Eller måste biologi 1 också vara inkluderad för i examen för att söka till läkare?

    Och en annan fråga: Kan man ta examen (från Komvux) i samhällsprogrammet även om gymnasiearbetet handlar om biologi/växter? Med tanke på att naturkunskap läses i samhällsprogrammet...eller måste man då bli tvungen och att få examen i naturprogrammet? Att få examen i samhällsprogrammet skulle leda till att jag kan få mycket hög merit...

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Isa,

    gymnasiearbete måste "ligga i linje" med det programmet, som man tar examen ifrån. Om du vill ta examen från Samhällsvet.programmet, måste du göra om Gymnasiearbete, så att GA har samhällsvetenskaplig inriktning.

    För att påvisa att du är behörig till läkarprogrammet behöver du inte ha betyg i Biologi 1. Du behöver endast ha godkänt betyg - inom biologi - i Biologi 2.
    Om det är så att du har högre betyg i biologi 2, än i biologi 1 - borde du nu ha bättre kunskaper i biologi 1, än när du fick det betyget. Mitt förslag är därför att du gör Prövning i biologi 1. Du kan sedan ta in det högre betyget in i ditt examensbevis.

    Eftersom du på gymnasiet fick Studiebevis, kommer du med ditt Examensbevis från komvux prövas endast i BII, kompletteringsgruppen. Det brukar tyvärr krävas mycket höga betyg i kompletteringsgruppen, när man söker till läkarprogrammet i Sverige. Det kan t o m vara så att inte ens alla A-betyg räcker.

    ang. om Biologi 1 bör eller inte bör ingå i ditt examensbevis så är det så att det är ett programgemensamt ämne på Naturvetenskapsprogrammet och som regel ingår den kursen i examen från NA. Men rektor kan göra undantag och låta en annan kurs "ersätta" en programgemensam kurs, om det finns anledning till det - och med "anledning" menas oftast att korta ner studietid innan man kan uppnå kraven för examensbevis. Dvs i praktiken blir det så att i fall den studerande har betyg i andra kurser /redan, sedan innan/ men ej har betyg i Biologi 1 - då beslutar rektor att ersätta den kursen med en annan kurs - för att personen ej ska behöva läsa ännu en kurs... men eftersom du har uppenbarligen redan betyg i Biologi 1, då tror inte jag att rektor på komvux vill göra undantag och låta dig ta in en annan kurs in i ditt examensbevis.
    Tanken med anpassade studieplaner är att korta ner utbildningstid fram till examensbeviset och inte att se till att meritvärdet blir så högt som möjligt. Därför tror jag att det blir ett Nej - på din fråga till en SYV på komvux om du kan låta bli att ha Biologi 1 in i ditt examensbevis.

    Men du kan fråga och det kan visa sig att jag har fel. Jag blir glad om du får som du vill. Jag förstår att du vill komma in på ett mycket populärt program /läkarprogrammet/ och jag vet hur svårt det kan vara att komma in. Jag vet också att det är svårt att klara studier på läkarprogrammet, om man ej har mycket bra förkunskaper. Det är därför mitt råd till dig att kanske läsa på /självstudier/ och göra prövningar i de kurser i vilka du har lägre betyg än A. På så sätt fördjupar du dina kunskaper och skaffar dig högre betyg - vilket kommer att leda dig närmare ditt mål: att komma in på läkarprogrammet och sedan klara av studier där.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Lycka till!

    ANNA

    • : Men kan inte mitt gymnasiearbete som handlar olika växter (hur växter växter under diverse ljuskällor etc) räknas med i ett examen för samhällsprogrammet...eftersom naturkunskap finns med gymnasie gemensamma ämnen i samhälls linjen?
    • : Med andra ord: jag får utesluta en examen från samhälls-programmet om mitt Gymnasiearbete handlar om växter (biologi-naturkunskap)? Blir lite oroad...
    • Ludmila : Det är Rektor på komvux som har "sista ordet" om tema för gymnasiearbete passar in i ditt program. Skolverket ger exempel på vilka teman som passar som GA på SA, se på https://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181542!/SA2.pdf ; för övrigt det är en Bedömningsfråga och Rektor är ytterst ansvarig. Rektor kan delegera ansvar till ngn annan på skolan, men det är rektor som har "sista ordet".
    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej Isa,

    Fråga SYV kan inte bestämma vilket tema som passa in som gymnasiearbete på Samhällsvet.programmet.

    Så här säger skolverket: "I slutet av samhällsvetenskapsprogrammet ska du göra ett gymnasiearbete. Där får du formulera en frågeställning, planera, genomföra och utvärdera ett större arbete som utgår från viktiga kunskapsområden på programmet."

    Eftersom det är Rektor som med sin underskrift försäkrar om att alla regler följdes och att ditt examensbevis är OK... annars skriver inte rektor under och examensbeviset blir ej giltigt. Det är SYV på komvux som förbereder Examensbeviset för rektors påskrift.
    Om det är rektor, SYV, eller någon lärare på komvux som bestämmer - om ditt tema på GA passar, kan inte vi på Fråga SYV svara, utan det kan vara lite olika på olika komvux. Men ytterst är det rektor som är ansvarig.

    Prata med SYV på komvux.
    Lycka till!

    L. :)