Sarah
    Jag vet att gymnasieexamen är låst och man kan inte ändra något i den, men vad gäller ämnen som tillsates genom komvux efter gymnasie?

    Jag gick ut med 2,0 i merit. För att få de extra 0,5 gjorde jag en prövning i matematik specialisering och fick D, men fick också 0,5 i merit.
    Jag ville från början skriva en prövning i arabiska 7, men studievägledaren i min förra kommun sa att det är olagligt att göra prövning i arabiska 7 om arabiska är också mitt hemspråk. I min nuvarande kommun är det inget problem med att skriva prövning i arabiska 7 även om det är ens hemspråk.
    D i matematik specialisering drar ner mitt snittbetyg, kan jag få byta ut matematik specialisering mot arabiska 7?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sarah,
    eftersom du får + 0.5 som extra-Meritpoäng för matte specialisering så får du totalt sett en Höjning. men höjningen är inte så stor som om du hade högre betyg i matte specialisering.

    ang. Arabiska 7
    Om du redan har i ditt examensbevis 1,5 meritpoäng för moderna språk, och det har du om du har godkända betyg i moderna språk 3 och 4 - då kan du inte få fler meritpoäng för moderna språk. Genom godkända betyg i mod.språk 3 och 4 uppnår man Maximalt antal meritpoäng inom ämnet moderna språk. Om du i dina 2.0 meritpoäng inte har 1,5 meritpoäng för moderna språk (t.ex om du har 1.0 för engelska 7 och 1.0 för högre mattekurser) då räcker det att du i så fall gör prövning i Arabiska 3 och får du högre betyg än D i arabiska 3 då kommer antagning.se räkna in betyget för arabiska 3 i ställer för matte spec.

    Studie- och yrkesvägledare
    • :

      Hej igen,

      tack så jättemycket för svaret!

      Jag anmälde mig till kursen Arabiska 4 eftersom det var kursen som min hemkommun erbjuder just nu, men jag blev struken därför att jag saknar betyg i Arabiska 1, 2 och 3 Måste man ha läst alla steg för atf få betyg i Arabiska 3?

    • Anna : Komvux brukar inte ge plats på en högre kurs om man inte har godkänt betyg i en lägre kurs. Komvux vet ju inte vilka faktiska KUNSKAPER du har. Komvux ser vilka BETYG du har. Om du inte har godkänt betyg i arabiska 3, då vill inte komvux ta in dig på arabiska 4 (och på samma sätt - om du inte har godkänt betyg i arabiska 2, då vill inte komvux ta in dig på arabiska 3). Så man börjar oftast med arabiska1, sedan2, sedan 3 och sedan 4. Läser man på heltid, kan man läsa alla de fyra kurser inom en termin, på sammanlagt 20 veckor.