Ida
    Är godkänd i alla ämnen utom kemi 2. Har stora problem med läraren i ämnet och det känns helt hopplöst att lyckas bli godkänd på en prövning. Kan man på något sett stryka kursen? Ta bort den eller något? Om man får F hur räknar man då meritvärdet? Isåfall sänks ju betygpoängen rejält om man går ut med F?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Ida,
    du skriver inte vilket program du går på.
    Jag antar att det är Naturvetenskapligt program.
    Se programplan här http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/NA.pdf

    Alla gymnasiegemensamma & programgemensamma kurser är obligatoriska.
    Kemi 2 ingår i en inriktning: Naturvetenskap.

    Mitt förslag är att du bokar tid med Studievägledaren på skolan för att diskutera om att byta inriktning till "Naturvetenskap och samhälle". Du måste då läsa kurser Geografi 1 & Samhällskunskap 2, som ingår i den inriktningen.
    Det är möjligt att du behöver läsa "en utökad kurs" eller göra prövning i någon kurs för att "kompensera" för "förlusten av Kemi 2".
    Antal poäng för att få Gymnasieexamen är 2500. Du kan med hjälp av programplanen (se länk ovan) räkna ihop hur många poäng du får under dina tre år på gymnasiet.

    I fall det inte skulle gå att ändra inriktning och du får en kurs med betyget F in i gymnasieexamen, så sänker det konkurrensvärde av dina betyg ganska mycket. Dock, påverkar det inte din behörighet till en eftergymnasial utbildning (under förutsättningar att Kemi 2 inte krävs för särskild behörighet och om du för övrigt uppfyller kraven för Gymnasieexamen).

    Om jag gjorde felantagande ang. ditt gymnasieprogram eller om du har andra frågor, är du välkommen att återkomma!
    Hälsningar
    Julia SYV