Jag är en elev
    Hej!
    Jag behöver höga mina poäng, därför tänkte jag läsa kurser som ger mig merit. Jag har inte läst mattespecialisering och engelska7 på gymnasiet. Därför tänkte jag läsa de på komvux. Men jag undrar om jag läser engelska7 och jag inte får bra betyg i det kommer jag kunna ta bort det och istället läsa mattespecialisering? Eller betyget som jag får i det kommer att stå kvar?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Petra,
    du kan inte få någon nackdel av att läsa kurser efter gymnasiet. Jag gissar på att du fick examensbevis och är behörig till högskolestudier redan.
    Även E betyg i eng 7 kommer ge meritpoäng vilket höjer ditt meritvärde (detta i fall du inte redan har max meritpoäng som är 2,5). Om du får F i eng 7 som du läser på komvux efter gymnasiet kommer det bli som om du inte läste den kursen, över huvudet taget. Du behöver inte "ta bort" ngt betyg.
    Det du dock behöver tänka på är att i fall du tar studiemedel men sedan ej uppvisar godkända betyg, då kommer CSN ge avslag nästa gång du söker studiemedel.
    Sök till komvux både eng 7 och matte specialisering. Du vet ju inte om du får plats på kurserna på komvux. Får du plats på båda, kan du sedan bestämma om du vill läsa båda eller bara en av kurserna.
    Vänligen
    Julia

    Om reglerna kring meritpoäng för dig med examensbevis - var god se gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng

    • Jag är en elev : Tack för ditt svar! Men om jag får ett E i engelska7 kommer jag kunna ta bort den då?
    • Mikael : Med E betyget i eng 7 kommer du få höjning av ditt meritvärde på minst + 0.6 (kanske mer - hur mycket beror på vad snittet av dina nuvarande betyg är). Det finns ingen anledning försöka "ta bort" eng7 för du vinner i meritvärdet även vid betyget E. :)
    • Jag är en elev :

      Hej Mikael! Ok, jag läste matte5 och fick E men om jag läser engelska7 nu och får högre. Kan jag då välja bort en av dem. För att jag ska göra prövning på persiska4 och det ger mig 1 poäng. Sedan hörde jag att man kan göra prövning på persiska3 också och det ger 0.5. Men då har jag 1.5 meritpoäng. Jag behöver 1 poäng till som tänkte jag försöka få det genom engelska7. För att i matte5 fick jag ett E som höjde mig inte riktigt.

    • Mikael : Ingår matematik 5 i ditt examensbevis? om matte 5 ingår i ditt examensbevis, är det en vanlig kurs eller en "utökad" kurs? det är mycket viktigt att veta. Om matte 5 är en vanligt kurs i ditt examensbevis, alltså om du inte läste (enligt rektors beslut) ett utökat program, då kan du inte "bli av" med betyget i matte 5. Det betyget kommer i så fall räknas in, oavsett vilka andra kurser du läser efter gymnasiet.
    • Jag är en elev : Nej det är ett utökade kurs. Jag läste Naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet.
    • Mikael : U-kursernas betyg räknas in endast om kursen krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng; matte 5 krävs inte för behörighet till ngn svensk högskoleutbildning. Om du får max meritpoäng genom andra kurser, än matte 5, om matte 5 är U-kurs i ditt examensbevis och inräknande av betyget i matte 5 inte kommer höja ditt meritvärde, då kommer inte det betyget räknas in (så tolkar i alla fall jag de gällande reglerna).
    Läs alla kommentarer