Philip
    Hej! Jag ska börja 3an och går på teknik programmet. Jag har fått F i idrott men jag har räknat ut att jag kommer läsa mer än 2500 poäng, för att jag har läst vissa kurser snabbare. Kan man då söka till högskola utan idrotts betyget, eller kommer den automatiskt bli med i sökningen för det är ett gymnasiegemensamt ämne?

    Alltså tar jag bort idrott (F) så skulle jag ändå få minst 2500 poäng, men är idrott med betyget F ett krav i sitt gymnasiebetyg meritvärde?

    Hoppas ni förstår min fråga, Tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Philip,

    kursen idrott och hälsa 1 är en obligatorisk kurs i examensbeviset från alla nationella svenska gymnasieprogram. Det går att få examensbevis med F i den kursen. Men utan betyg i den kursen går det inte att ta ut examensbevis från gymnasiet. Betyg i idrott och hälsa 1 räknas in i ditt jämförelsetal. Eftersom det är en obligatorisk kurs, går det inte att ta bort den eller ersätta den med en annan kurs.

    Men - om man tar examensbevis från Komvux, då får inte Idrott och hälsa 1 ingå. Det är ändring i reglerna sedan 1 jan 2017. Innan dess var det frivilligt att ha den kursen i Examensbeviset från Komvux.

    Du som fick f i en kurs, har rätt att göra prövning i den innan du tar studenten. Om du har tur och schemat tillåter det, kan du också gå om den kursen.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Tack för svaret! Vet du hur prövningar i idrott och hälsa 1 brukar se ut? Ska man kunna göra allt på ett skriftligt prov eller behöver man gå ut och springa tex?
    • Anna : Det är lärarens kompetens att utforma prövningen så att hen kan testa alla de olika betygskriterier som krävs att bedöma för att kunna sätta betyg. Ingen annan än den läraren som ansvrar för prövningen kan svara om du ska behöva springa. Ofta finns det en "huvudlärare" och en medbedömare, en annan "konsulterande" lärare - vid prövningen.
    • : Okej tack så mycket! Tror jag går ut med mitt F ändå =)
    • Anna : Det är ditt beslut. Skillnaden mellan F och E på en 100 poängskurs är ca 0.4. Om du t.ex får alla C betyg i alla andra kurser - får du 14.8 i jämförelsetal med E i idrott-och hälsa 1 kursen, men endast 14.4 med F i iden kursen.
    Läs alla kommentarer