Milly

    Hej! Jag är intresserad av att söka Lärare och ingenjörs programmet men saknar Fysik 2, Matematik 4 och Kemi 1. Har däremot läst Matte 3. På ett tekniskt basår läser man ju även biologi och matte tre, så jag undrar om man skulle söka ett sånt kan man välja bort kurser eller måste man läsa även dem? Känns ju lite dumt att läsa en kurs som jag redan klarat tillexempel. Annars funderar jag på möjligheterna att bara läsa upp de kurser som saknas seperat, funkar det likabra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Milly,

    du kan söka läsa kurserna på komvux - då söker du just de kurser som du behöver.
    Basåren på högskolenivå finns det olika typer av: tekniska basår brukar inte inkludera biologi, och naturvetenskapliga - inkluderar biologi också.
    Vad gäller matematik 3, så kan godkänt betyg i matte 3b eller 3c krävas som särskild behörighet inför tekniskt eller naturvet.basår (eller inte) - beror på vilket lärosäte du söker till.
    Om du kommer på ett naturvetenskapligt basår där biologi ingår, och du behöver inte kurser i biologi - prata med studievägledare på den institutionen där utbildningen ges. Upplägg inom basåren kan variera. Det är inte säkert det går att enkelt "plocka bort" vissa kurser, därför att man kanske läser "integrerat", blandar ihop kurserna... och så tänker jag också på studiemedel: om du plockar bort kurser från en heltidsutbildning, då läser du på deltid - så du ska inte kunna ta ut hela studiemedelsbelopp utan endast en del av det.
    Titta på kth.se/utbildning/teknisk-basutbildning/tekniskt-basar - i det tekniska basåret ingår inte biologi. Och vad gäller matte 3, så ingår det matematik 3c. Har du godkänt betyg i matte 3c eller i 3b? Om man har godkänt betyg (även A-betyg, högsta betyget) i matematik 3b, så är det inte fel att läsa matte 3c  för att b- och c-spåren i matten skiljer sig från varandra och en del av kursen matte 3 är Olika (beroende på om man läste b- eller c-spår), så det blir ändå lite nytt och annars så har man möjlighet att fräscha upp sina kunskaper, fördjupa dem eller glida lätt genom matte 3-delen och ha mer tid och energi att lägga på fysiken och kemin. :)