amar14
    Hej, när vi sökte gymnasium så hade man rätt till att välja sitt egna modersmål. Jag har nu ändrat mig och vill inte ha mitt modersmål i gymnasiet. Hur går detta till och är det ens möjligt?
    • Milla : Vilket program kom du in på gymnasiet? På vissa program är det obligatoriskt att läsa moderna språk (en eller två kurser); och i stället för moderna språk kan man läsa modersmål. För att svara på din fråga är det bra att veta vilket program som du ska läsa. :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Amar,
    att läsa kurser inom modersmål på gymnasiet är frivilligt. Men det kan finnas nyanser... det är så att på vissa gymnasieprogram måste man tvunget ha en eller två kurser i ämnet Moderna språk. Men i stället för moderna språk får man läsa modersmål.
    Vidare gäller det också att få ihop tillräckligt med "studievolymen". För examensbevis från gymnasiet krävs 2500 betygsatta poäng. 250p.av dem får ingå i examensbevis med F (icke-godkänt). Om man planerade läsa en kurs inom ämnet modersmål (varje kurs inom det ämnet går ut på 100p) och bara tar bort den kursen utan att ersätta den med en annan kurs, då kommer det fattas betygsatta poäng i slutet av år3 på gymnasiet och då uppfyller man inte kraven för examensbevis.
    Så, svar på din fråga är både Ja och Nej, konstigt nog...
    Å ena sidan är det frivilligt att läsa modersmål på gymnasiet. Hela gymnasial utbildning är i Sverige också frivillig. Är man klar med grundskolan, har man uppfyllt skolplikten. Men om man vill få ut examensbevis och med det bli behörig att komma in på en eftergymnasial utbildning, då gäller det att uppfylla alla de kraven som ställs, och det är bland annat "studievolymen" och även det faktum att det på vissa program obligatoriskt att ha betyg i en eller 2 kurser inom ämnet Moderna språk.
    Svara gärna vilket program du kom in på.

    Studie- och yrkesvägledare